پایان نامه بررسی تاریخی و اجتماعی محله‌ی دردشت اصفهان
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه شیراز

 دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی

 پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی

تاریخ – ایران‌شناسی

بررسی تاریخی و اجتماعی محله‌ی دردشت اصفهان

استاد راهنما

دکتر مصطفی ندیم

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

یکی از مباحث مهم در تاریخ اجتماعی شهرها، بررسی محلات قدیم است. اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز ‌سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران، از دیرباز دارای محلاتی مشخص بوده است. تعداد و وضعیت محلات اصفهان در طول تاریخ چندین بار تغییر کرده است؛ به طوری که این شهر در دوره­ی صفویه بیشترین تعداد محله یعنی متجاوز از چهل محله داشته است که برخی از آن­ها همانند یک شهر، بزرگ و معتبر بوده­اند؛ اما از دوره­ی صفویه به بعد، به دلیل عوامل مخربی نظیر وقوع جنگ­های متعدد، نزاع محلات با یکدیگر و شیوع قحطی و بیماری­های واگیردار، از تعداد محلات و آبادانی آن­ها کاسته شده است.

محله­ی «دردشت» یکی از قدیمی­ترین محلات شهر اصفهان است که همواره و به خصوص در زمان دیلمیان و سلجوقیان، از لحاظ سیاسی، اقتصادی، مذهبی و آموزشی از محلات مهم این شهر محسوب می­شده است. از جمله مهم­ترین دلایل اهمیت چند جانبه­ی این محله به ویژه در دوران رونق و آبادانی آن، موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آن بوده است؛ چرا که این محله با در بر گرفتن محله­ی «میدان کهنه» به عنوان مرکز ثقل اصفهان در قرون اولیه­ی اسلامی، در حقیقت مرکز سیاسی، مذهبی و اقتصادی اصفهان قدیم را در بر می­گرفته است. از طرف دیگر، داشتن بازارچه­ی مستقلی موسوم به «بازارچه­ی دردشت» و نیز وجود «دروازه­ی دردشت» ـ در جانب شمال­غرب این محله ـ بیش از پیش بر اهمیت این محله می­افزوده است.

در این پایان­نامه برآنیم تا وضعیت محله­ی دردشت را در طول تاریخ و به ویژه در طول صد سال گذشته، از نظر چگونگی کالبد فضایی، حوادث تاریخی و طبقات اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم. شیوه­ی جمع­آوری اطلاعات در پژوهش حاضر بر پایه­ی دو روش کتابخانه­ای و میدانی استوار بوده است.

کلید واژه : اصفهان، محله­ی دردشت، دروازه­ی دردشت، بازارچه­ی دردشت، میدان کهنه، باب­دریه.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: