پایان نامه بررسی ارتباط تسهیل شرایط با رفتار استفاده از رایانه
نوشته شده توسط : admin

مدیریت فناوری اطلاعات

عموماً منتقدان فناوری، به سه دسته بندی مختلف تقسیم می شوند:[۱]

  • افرادی که فناوری را در هر شکلی، افزایش تسلط انسان بر طبیعت می دانند.
  • افرادی که از فناوری های جدید می نالند و آن را شکل خاصی از مذلت، و بی هویتی بشر می دانند.
  • سرانجام،‌افرادی که به نظر آنها فناوری بی طرف است و معنادار بودن آن بستگی به استفاده و به کارگیری نوع بشر از آن دارد.

دیدگاه نویسنده به سومین دسته بندی گرایش دارد. به بیان دیگر ارزش های فناوری اطلاعات وارتباطات بستگی به نحوه استفاده انسان از آن دارد به طور طبیعی فناوری بر ارزش های سیاسی و اجتماعی جامعه ای که از آن فناوری استفاده می کند تأثیر می گذارد که به نوبه خود می تواند بر  بهره وری سازمان های آن جامعه نیز مؤثر باشد. به علاوه با فناوری سیستم های خبره، مدیران توانایی انجام کارهای مختلفی را دارند که در گذشته توسط دیگران انجام می شد. برای مثال سیستم های تشخیص خبره می توانند بهره وری تعمیر و نگهداری را افزایش دهند. هر فناوری جدید نیاز به آموزش و تعلیم دارد. سیستم های خبره هم به عنوان یک فناوری جدید از این قاعده مستثنی نیستند. آموزش و تعلیم کلید صنعتی شدن مبتنی بر دانش است. گرچه فناوری سیستم های خبره می تواند از امر آموزش خود نیز سهیم باشد. این فناوری می تواند شیوه های جدید آموزش یادگیری را معرفی کند. (تدین و تهرانی، ۱۳۸۰، ص ۵۲۳-۵۲۱)

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از جمله فناوری های نوینی محسوب می شود که فضای سازمانی، صنعتی و پیرامونی ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. تا چند دهه پیش تصور اینکه این فناوری تا این حد فضای کسب و کار و زندگی پیرامونی ما را تحت تأثیر قرار دهد، کمی دور از ذهن به نظر می رسید،  اما هم اکنون با گسترش روز افزون این فناوری حتی در جامعه ای مانند ایران که هنوز تا رسیدن به استانداردهای لازم بهره گیری از فناوری اطلاعات فاصله زیادی دارد، مشاهده می کنیم که این فناوری وارد حوزه زندگی روزانه ما شده است و روز به روز تدثیرپذیری ما از این فناوری افزایش پیدا می کند. (ایمانی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۵۲)

در بیست سال اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش قابل توجهی را در بهبود امور حرفه ای و شغلی ایفا کرده است. بشرامروز جامعه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجربه می کند که از           ویژگی­های خاص خود برخوردار هستند.زندگی در دنیای جدید نیازمند شناخت کامل و کسب مهارتهای استفاده از این تکنولوژی هاست و بدون داشتن چنین ابزاری، رقابت و زندگی بسیار مشکل خواهد بود و منجر به از دست رفتن فرصتهای فراوانی در زندگی روزانه افراد و جوامع می شود. سازمانها نیز باید جهت بکارگیری و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه سازی لازم و مطلوب را داشته باشند تا بتوانند در این راه، گامهای مهم و صحیح را در عرصه پیشرفت و ترقی طی نموده و موجبات ادامه حیات سازمانی را فراهم نمایند. (بهاری و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۲)

در دنیای فعلی، فناوری اطلاعات خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسانها تعیین می کنند. در فرآیند فناوری اطلاعات، دائماً اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می شود. بنابراین فناوری اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و  قابلیت های انسانی با هم تلفیق و به توسعه و بهره وری منجر گردد. (ایمانی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۵۷)

کاربرد فناورى اطلاعات در سازمان ها نیازمند ملاحظات مختلفی مى باشد که در این میان مى توان به ملاحظات فرهنگی، فنی، مدیریتی و شغلی اشاره نمود. در بسیاری از شرکت هاى پیشرو در زمینه به کارگیرى فناورى اطلاعات، در درون سازمان و در سیستم روابط برون سازمانی خود، قبل از فراهم نمودن زیرساخت هاى فنی دست به فراهم نمودن زیرساخت هاى انسانی و سازمانی زده اند. زیرساخت هاى انسانی و سازمانی شامل فرهنگ مناسب به کارگیرى فناورى اطلاعات در سازمان، مدیریت و راهبری مناسب فناورى اطلاعات، ساختار سازمانی کارا و تناسب شغل و ویژگى هاى حرفه ای کارکنان با استفاده از فناورى اطلاعات مى باشد. (اکبری و اسماعیل زاده، ۱۳۹۲، ص ۶)

[۱] – zuboff

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: