فصل دوّم
ادبیات پژوهش
۲-۱- مبانی نظری
این بخش به توصیفی از چارچوب نظری متغیرهای مرتبط با پژوهش میپردازد.
۲-۱-۱- تعریف اختلالهای یادگیری
مفهوم اختلال یادگیری از حیطههای گوناگونی مانند روانشناسی، پزشکی و آموزش و پرورش تأثیر پذیرفته است. بنابراین، تعریف و تبیین آن نیز از مبانی نظری مختلفی ناشی میشود(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵). در نتیجه در مورد اختلالهای یادگیری تعاریف گوناگونی ارائه شده است که در زیر به چند مورد از رایجترین تعاریف اشاره میشود:
۲-۱-۱-۱- تعریف دولت فدرال
یکی از تعاریف رایج، تعریف دولت فدرال امریکا است که نخستین بار در سال ۱۹۷۷ مطرح و در سال ۱۹۹۷ با تغییراتی اندک مجدداً ارائه شد. در این تعریف آمده است: “اختلال یادگیری خاص عبارت است از وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرآیند روانشناختی پایه که در فرآیند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد. این اختلال موجب بروز نقص در توانایی افراد در گوش دادن[۱]، فکر کردن[۲]، صحبت کردن[۳]، خواندن[۴]، نوشتن[۵]، هجی کردن یا محاسبات ریاضی[۶] میگردد. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی[۷]، آسیب مغزی[۸]، اختلال جزئی در کارکرد مغز[۹]، نارساخوانی[۱۰] و زبانپریشی تحولی را شامل میشود. این اصطلاح در مورد کودکانی که مشکلات یادگیری آنها از ناتوانیهای حرکتی، بینایی یا شنوایی، عقبماندگیذهنی، آشفتگیهای هیجانی، فقر محیطی، فرهنگی یا اقتصادی ناشی می شود، به کار برده نمیشود”(هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
[۱]. Listening
[۲]. Thinking
[۳]. Speaking
[۴]. Reading
[۵].Writing
[۶]. Mathematical calculation
[۷]. Perceptual handicaps
[۸]. Brain injury
[۹]. Minimal brain dysfunction
[۱۰]. Dyslexia
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0