پایان نامه سیاستها،فعالیتها،برنامه های عملی دفتر مقابله با مواد مخدر در حوزه مقابله
نوشته شده توسط : admin
  • ویژگی‌های سازمان­های غیردولتی
  • سازمان‌های غیردولتی غیر سیاسی هستند. و از آن جا که به طور مستقیم به فعالیت‌های سیاسی نمی‌پردازند، می‌توانند آزادانه‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.
  • به علت عدم وابستگی به دولت،جزر و مدهای ناشی از تغییر دولت‌ها و مسئولیت‌ها، برنامه‌های آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد و می‌توانند برای خود، سیاست‌ها و برنامه‌های دراز مدت تدوین کنند.
  • به علت محدودیت بودجه و امکانات می‌توانند افراد کم‌تر و کارآمدتر را جذب کنند.
  • غیر انتفاعی و داوطلبانه عضو می‌پذیرند.
  • کم‌تر ملاحظه کاری‌ دارند (مثلاً در عملکرد داخلی در برابر قوه قضائیه، رهبران نظام، مراجع مذهبی و نخبگان، در عملکرد بین‌المللی مثلاً در برابر سازمان ‌ملل و اتحادیه اروپایی).
  • به علت کوچک بودن، امکان تکثیر پذیری بیشتری دارند، مثلاًبا پنج نفر می‌توان یک سازمان غیردولتی تأسیس کرد و پس از جذب تعداد بیشتری از افراد، از دل این تشکیلات چند سازمان غیردولتی دیگر تأسیس نمود.
  • این سازمان‌ها به علت خودجوش بودن می‌توانند افراد هم سلیقه را گرد هم جمع کنند. بنابراین انسجام تشکیلاتی در این مجموعه‌ها بیش‌تر و توان عملکرد آن‌ها بالاتر از مجموعه‌های دولتی است.
  • در صورتی که شبکه ارتباطی میان این سازمان‌ها تشکیل شود، به مثابه یک گروه عظیم و گاه قدرتمند‌تر از احزاب سیاسی در معادلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وارد می‌شوند (صادقی،فصل نامه فقه و حقوق اسلامی).

۲-۲-۱-        سطوح عملکرد سازمان

هر سازمانی در سه سطح می­تواند فعالیت داشته باشد که عبارتست از:

  • سطح ملی: فعالیت‌های آن سازمان در قلمرو یک کشور انجام می­شود.
  • سطح منطقه­ای: فعالیت‌های آن سازمان در قلمرو چند کشور هم منطقه و نزدیک به هم انجام می­شود.
  • بین­المللی: فعالیت­های آن سازمان در قلمرو کلیه کشورهای جهان انجام می­شود.

۲-۲-۲-        دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

UNODC که (قبلاً دفتر کنترل مواد مخدر و جلوگیری از فساد نام داشت) در سال ۱۹۹۷ از ترکیب دو مرکز سازمان ملل متحد برای جلوگیری از جرایم بین‌المللی و برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد به وجود آمد.

این دفتر از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد، به منظور ارتقاء ظرفیت سازمان ملل و تمرکز در مورد موضوعات مرتبط همچون کنترل مواد مخدر و جلوگیری از جرم و تروریسم بین‌المللی در ابعاد و اشکال مختلف آن به وجود آمده است.

این دفتر در سه حوزه کلی مواد مخدر و جرم و تروریسم فعالیت می­کند و فساد که موضوع تحقیق این پایان­نامه هم هست جزو بخش جرم می­باشد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد ۵۰ دفتر تخصصی در سراسر جهان دارد که ۱۶۴ کشور جهان  را پوشش می­دهند.

اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سطح ملی، منطقه­ای و سطح فراملی انجام می­شود و امنیت و بهبود زندگی روزمره مردم در سراسر جهان  را افزایش می­دهد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد متکی بر کمک­های داوطلبانه است­، و به طور عمده ۹۰ درصد بودجه آن  از طریق دولت­ها تأمین می­شود.

۲-۲-۳-        فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

به دلیل پیچیدگی در تعریف فساد، در سال ۲۰۰۲ زمانی که مذاکرات برای نوشتن کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل آغاز شد، مقرر شد تعریفی از فساد ارائه نشود و در نهایت تنها فهرستی از مصادیق فساد (انواع فساد) در متن کنوانسیون گنجانده شود (لانگست و همکاران ،۲۰۰۴، ص۲۳-۲۹).

۲-۲-۴-        انواع فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

فساد کلان[۱] و فساد خرد[۲]

فساد کلان، فسادی است که به بالاترین سطوح دولت نفوذ می­کند و باعث می­شود به نحو وسیعی اعتماد به حکمرانی خوب­، حاکمیت قانون و ثبات اقتصادی از بین برود. فساد خرد، متضمن مبادله مقادیر بسیار اندکی از پول و اعطای منافع کوچک از سوی کسانی است که به دنبال رفتار ترجیحی یا استخدام دوستان و آشنایان در مناصب کم اهمیتند.

فساد فعال[۳] و فساد منفعل[۴]

در مباحث جرائم معاملاتی از قبیل رشوه “رشا” (فساد فعال) معمولاً اشاره به پیشنهاد یا پرداخت رشوه اطلاق می­شود، در حالی که “ارتشاء” (رشوه منفعل) به دریافت رشوه باز می­گردد.

(لانگست و همکاران، ۲۰۰۴، ص ۱۱).

رشوه[۵]

عبارتست از دادن منفعتی به منظور تأثیرگذاری ناروا بر عمل یا تصمیم گیری (لانگست و همکاران، ۲۰۰۴، ص ۱۱).

اختلاس[۶]، سرقت[۷] و کلاه برداری[۸]

جرایم فوق شامل دزدیده شدن منابع از سوی اشخاصی که متصدی یا ناظر بر منابع دولتی هستند، می­باشند. این دزدی­ها می­تواند توسط مقامات دولتی یا شخصیت­های غیر دولتی صورت گیرد. مسلماً نه تنها دزدی فیزیکی، بلکه همچنین استفاده نادرست از وقت، نیروی کار و امکانات و تجهیزات بخش عمومی باید به نحو شایسته­ای مصداق جرم تلقی شوند) رشیدی، ۱۳۹۰، ص ۱۷).

[۱]–  Grand

[۲] – Petty

[۳]–  Active

[۴]–  Passive

[۵]–  Bribery

[۶]– Embezzlement

[۷]– Theft

[۸]– Fraud

فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: