تکنیکهای تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان
خلاقیت و نوآوری امری است که لزوم ان دائما در سازمان احساس میشود. بنابراین، باید نهادینه شود و جزء کار و فرهنگ سازمان قرار گیرد. هرگاه مدیران سطوح عالی و سیاستگذاران سازمان، به خلاقیت و نوآوری به عنوان فعالیتهای ضروری و حیاتی نگاه نکنند، هیچ فعالیتی در این زمینه دوام نخواهد آورد. ایجاد هستههای پژوهشی و نوآوری در سازمان میتواند کار نوآوری و خلاقیت را تسهیل و تسریع کند. ایجاد باورهای مشترک برای نوآوری و اینکه به عنوان یک هنجار مشترک در سازمان به خلاقیت نگریسته شود نیاز به آموزش دارد. تافلر آموزش را مهمترین فعالیت و راهرویارویی با تحولات عظیم زندگی آینده می داند. آموزش موثر و پر مایه به افراد کمک می کند تا بتوانند به رشد و توانایی کافی در شغل خود دست یابند و با کارایی بیشتری عمل نمایند. مدیران باید بدانند که یکی از هدفهای مهم در اموزش در محیط پر تلاطم و متغیر کنونی، آموختن شیوههای خلاقیت و نوآوری است. بدین منظور میتوان از طریق آموزش، کارکنان را به تفکر عادت داد و در نتیجه این تفکر به صورت یک فرهنگ سازمانی در لایههای مختلف سازمان رسوخ کرده و در اجرای استراتژیهای سازمان تاثیر کلی و دائمی خواهد گذاشت (زراعی، ۱۳۷۳).
جدول ۲-۱-عوامل و موانع موثر در نوآوری سازمان
عامل |
موانع |
تسهیل کننده |
ساختار |
بوروکراسی و تمرکز در تصمیمگیری، روشهای سختگیرانه و دستورالعملها، کنترل شدید منابع، تاکید بر سازمان رسمی |
غیر متمرکز: مسطحتر، کار گروهی، بوروکراسی کم، انعطاف بیشتر، در دسترس قرار دادن اطلاعات |
فرهنگ |
قبول تاکید بر سنت ها (ثبات) ، اعمال تنبیه و جرایم برای اشتباهات، تقویت ارزشهای ارزیابی بیرونی، تاکید بر زمان موعد انجام کارها، تعصبات و عدم مسئولیتپذیری |
تاکید بر نرم و هنجار ها، طرز تلقی مثبت از تغییرات فرهنگ، تجربه ایدهها، ترویج و انتشار موفقیتها زمینه برای قبول شکست، آزادی و تشویق ریسکطلبی، ارج نهادن به جرات، ایجاد امنیت برای نوآوری |
مدیریت و رهبری |
سبک مدیریت مستبدانه، کار فردی، عدم احترام وجود آزادی و پذیریش انتقاد، ارج نهادن به افراد وظیفه شناس |
مشارکت در تصمیمگیری، کار گروهی، احتررام نهادن به فکرهای نو، آزادی در سازمان، پذیرش انتقاد، تحمل افراد و عقاید مخالف |
نیروی انسانی |
نداشتن منابع انسانی کافی، عدم تخصص و آموزش، عدم پاداش برای موفقیتها |
تامین منابع انسانی خبره و تحصیل کرده، خلاق و وفادار، پاداش برای نوآوری، ایدهها به راحتی فراموش نمیشوند یا از بین نمیروند |
ارتباطات |
ارتباطات کم و ضعیف در چارچوب مقررات سازمانی |
ارتباطات همه جانبه و باز ، غیر رسمی با تسهیلات وسیع |
منبع: علیرضایی و تولایی ۱۳۸۷
بخش سوم: مدیریت دانش و نوآوری سازمانی
۲-۱۷-فرآیندهای مدیریت دانش و نوآوری
دانش برای سازمان به تنهایی منبع مهمی نیست .دانش برای دانش نیست بلکه دانش برای عمل و بهبود عملکرد مهم است. به این ترتیب در قلب مدیریت دانش باید نوآوری را جستجو کرد، زیرا مزیت رقابتی پایدار در نوآوری پنهان است (علامه و همکاران، ۱۳۸۵).
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0