دانلود پایان نامه رابطه بین سبک تصمیم گیری فوری مدیران با رویکرد مالی رابطه
نوشته شده توسط : admin

ارزیابی رویکرد مالی :

سازمان های مختلف به منظور رسیدن به هدفشان مشغول تدوین اهدافی می شوند که در صورت انجام صحیح و بهینه وظایف خود می توانند سازمان را موفق کنند. در همین راستا نیاز به یک نظام ارزشیابی رویکرد برای تعیین دستیابی چگونگی رسیدن به اهداف محسوس است، تا به وسیله آن بتوان رویکرد هر یک از قسمت های مختلف را با اهداف از پیش تعیین شده سنجید و در جهت رفع موانع و نقاط ضعف و تقویت عوامل قوت برآمد. مفید ترین اطلاعات برای بررسی، مقایسه رویکرد بانک با بانکهای مشابه در بازار و مقایسه روند ارقام خود بانک می باشد، بهترین راه برای انجام مقایسه رویکرد، تبدیل ارقام به نسبت هایی است که مقایسه مستقیم بین، موسسات مشابه دربازار را امکان پذیر می سازد.

گاهی نیز نسبت ها را باگذشته همان واحد با مؤسسات مشابه و یا با استاندارد های مطلوب مقایسه میکنند.بنابراین در بررسی مالی، می توان وضعیت بانکها را از سه بعد ساختار سرمایه، سود آوری ورشد ارزیابی نمود. البته همانند شکل زیر ، نقدینگی همواره متن سه بعد مورد بررسی می باشد.

رشد

سود                                   سرمایه

 

شاخصهای ارزیابی رویکرد مالی(وزارت امور اقتصادی و دارایی،۱۳۹۰ )

از سال ١٩٧۵ فارل توانست با تعریف چند ورودی و یک خروجی برای هر واحد تابعی را تحت عنوان تابع تولید روی داده های پوشش دهد و به کمک این تابع کارایی نسبی تمام واحدها را محاسبه نماید.

در سال ١٩٧٨ کوپر وهمکارانش باتوسعه کارفارل به حالت چند ورودی و چند خروجی توانستند تکنیک جدیدی را پایه ریزی نمایند که بتواند با چندین عامل ورودی و خروجی، معیاری برای رویکرد به دست آورند. این تکنیک تحلیل پوششی داده ها(DEA) [1]نام گرفت این روش بر پایه برنامه ریزی ریاضی برای محاسبه رویکرد مجموعهای از واحدهای تصمیم گیرنده بوجود( DMU)[2]آمد و در عمرکوتاه خود ، بیشتر سازمان ها از جمله بانکها، بیمه ها، کارخانه ها، مراکز آموزشی،بیمارستان ها، اتوبان ها و ٠٠٠ برای ارزیابی رویکرد خود از این تکنیک استفاده می نمایند. رویکرد یک مجموعه هم می تواند مطلق اندازه گیری شود هم نسبی، رویکرد مطلق هر واحد حاصل مقایسه آن با استانداردهای بین المللی است و رویکرد نسبی حاصل مقایسه واحدها با هم و بااستانداردی است که از وضعیت فعلی از این جامعه به دست آمده است.  رویکرد مطلق به دلایل زیرمعمولاً مد نظر قرار نمی گیرد.

١: استانداردهای بین المللی یا موجود نیستند و یا استانداردها را نمی توان در این جامعه بکار برد.

۲:فاصله زیاد واحدهای تحت بررسی با استانداردهای بین المللی باعث ناامیدی و یأس در بین مدیران می گردد.  بزرگترین مزیت آن در تعیین فاصله واحدهای تحت بررسی با واقعیت های جهانی است که مکان واقعی سیستم و رویکرد حقیقی آن را نشان می دهد.

برای محاسبه کارایی نسبی به کمک تکنیک تحلیل پوششی داده ها باید توجه داشت که مجموعه انتخاب شده از واحدهای تصمیم گیرنده باید متجانس باشند یعنی همگی دارای شاخصهای هم جنس برای ارزیابی باشند.بدین دلیل کارایی بانکهای تجاری و تخصصی به صورت مجزا محاسبه می گردد.

تحلیل پوششی داده ها، واحدهای تحت بررسی را به دو گروه “واحدهای کارا” و “غیرکارا” تقسیم می کند.واحدهای کارا واحدهایی هستند که امتیاز کارایی آن ها برابر با “یک” است(مهرگان، ۱۳۸۳).

ارزیابی رویکرد مالی در تحقیق:

در پژوهش حاضر، برای بدست آوردن ارقام رویکرد مالی بانک ها جهت انجام تحقیق، از آمار و صورت های مالی گزارش شده که توسط  وزارت امور اقتصادی ودارایی درسال ۱۳۹۰ و با استفاده از  بررسی صورت های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی در سال ۱۳۹۰ استفاده شده است.

 

 

 

شاخصهای ساختار سرمایه

در ساختار سرمایه از نسبتهایی استفاده می شود که هر گاه عملیات واحد زیان به بارمی آورد، نشان می دهد که تا چه اندازه طلبکاران و وام دهندگان در آن واحد به مطالبات خود می رسند. سرمایه بانک تکیه گاهی است که به بانک اجازه می دهد،با وجود مشکلات داخلی یا معضلات اقتصادی، توانایی باز پرداخت بدهی را داشته باشد و به عملیات خود ادامه دهد.

نسبتهایی که می توان ساختار سرمایه را ارزیابی نمود، عبارتند از:

حقوق صاحبان سهام

= نسبت مالکیت

کل دارایی ها

 

دارایی های درآمد زا

 

کل دارایی ها -کیفیت دارایی

نسبت کیفیت دارایی: نشان می دهد که چه مقدار از دارایی های بانک، توسط مدیریت آن در امور مولد بکار گرفته شده است.گرچه اثاثیه و ابزار، بانک برای حمایت از عملیات بانکی ضروری است ولی مستقیماً درآمد ایجاد نمی نماید.

دارایی های درآمدزا : شامل مطالبات از بانک مرکزی‐ بانکها و موسسات اعتباری‐ تسهیلات اعتباری و مطالبات از بخش دولتی و خصوصی – اوراق مشارکت و مشابه – سرمایه گذاری ها و مشارکتها می باشد.

 

مطالبات معوق + سررسید گذشته                (۳

کل تسهیلات

 

هزینه مطالبات مشکوک الوصل         (۴

کل تسهیلات

بانک وجوه سپرده گذاران را دریافت می کند و آن را به استقراض کنندگان، وام می دهد. ضمن این عملیات، بانک با این خطر مواجه است که بعضی از وام گیرندگان مایل و قادر به باز پرداخت وام نباشند. هر گونه قصوری که در باز پرداخت وام صورت گیرد از ارزش بانک می کاهد و برای آنکه قادر به پرداخت دیون خود باشد باید این کاهش را از محل عواید وام های بازپرداخت شده سایرمشتریان جبران نماید و این موضوع سودآوری بانک را کاهش می دهد.

[۱] Data Envelopment Analysis

[۲]Decision making Unit

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 525
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: