پایان نامه کارشناسی ارشد:شناسایی تنوع قومی بر تقویت و توسعه گردشگری
نوشته شده توسط : admin

معماری ایرانی

معماری هر کشور و ملتی شناساننده وجه مادی تمدنها و الگویی برای دیگر فرهنگ هاست. کشور ایران، بهشت باستان شناسان است و بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. معماری در کشورهایی که صاحب تاریخ و فرهنگ باستانی هستند، از مهمترین پایه های تمدن دیرینه به شمار می آید. ایران با پیشینه مدنیت چندین هزار ساله خود، دارای راهکارهای معماری است. از نظر مردم علاقه مند به رشته های گوناگون، این هنر حائز اهمیت است. بناهای منحصر به فرد تاریخی، بناهای مذهبی مختلف، تپه های تاریخی تأثیر تمدنهای مختلف در شکل گیری تمدن ایران را نشان می دهند. به عنوان نمونه گفته می شود که در شکل گیری تخت جمشید عناصر تمدن هایی مثل مصر و میان رودان نقش داشته اند. بناهای شهری منحصر به فردی مثل چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر، آتشکده نوشیجان در ۲۰ کیلومتری غرب ملایر، ارگ بم، بناهای مساجد ایران، که بسیار منحصر به فردند، تپه هایی مانند تپه زاغه، تپه گنج دره، تپه علی کش، گودین تپه، تپه هگمتانه، بابا خان تپه و … آتشکده ها، معابد هندوها، زیرزمین ها، مثل شهر زیرزمینی که در سامن و روستاهای ننج و کسب شهرستان ملایر است، وبسیاری موارد دیگر که همه معرف معماری اصیل ایرانی هستند اگر شناسایی و معرفی شوند قابلیتهای بسیاری دارند و می توانند باعث جذب گردشگران خاص خود شوند. شاید معماری کهن ایران که در شکل و فرم جدیدش به بهترین و صحیح ترین وجهی معماری اسلامی را از نظر هنر و طرز تأثیرش بر تمدن کهن ایرانی به ما می شناساند حداقل پنج هزار سال پیش از میلادتا عصر حاضر نمونه هایی مشخص ارائه نموده که از سوریه یا شامات تا هندوستان شمالی و کناره های چین و قفقاز پراکنده شده اند. پروفسور پوپ در این زمینه می گوید:” بناهای ایرانی گوناگون است و از کلبه های دهقانی و قهوه خانه ها و کوشک ها گرفته تا زیباترین و باشکوه ترین ساختمان هایی که جهان به چشم خود دیده است، از نظر مذهبی و هدف در ایران وجود دارد. آثار معماری ایران بیش از هر چیز مذهبی است.” (شمس و امینی، ۱۳۸۸: ۹۰).

۲-۱۲-۵ تنوع قومی در ایران

در چهار گوشه کشورمان اقوام مختلفی زندگی می کنند. این تنوع قومی هم می تواند برای کشور ما فرصت باشد و هم تهدید. چنانچه به زمینه های انسجام ملی بی توجهی شود و چنانچه سرمایه های فرهنگی مختلف اقوام ایرانی نادیده گرفته شود، بی گمان تنوع قومی کشور به مرکز گریزی و رشد گفتمان های حاشیهای و قومی خواهد انجامید. اما چنانچه سرمایه های فرهنگی قوم های مختلف ایرانی شناخته گردد، به آن ها بها داده شود و از هر یک از آن ها در جهت تقویت هویت ملی استفاده گردد و هویت ملی ایرانی متشکل از عناصر فرهنگی و هویتی همه اقوام ایرانی معرفی گردد، تنوع قومی در ایران نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی است برای رشد و شکوفایی کشور. برای نمونه، تقریبا در تمامی نواحی مرزی ما قوم هایی زندگی میکنند که در بیرون از مرزهای ایران دارای دنباله ها و همبستگی هایی هستند. از این میان می توان به کردها در غرب و شمال غرب ایران اشاره کرد، که در کشورهای همسایه ما چون عراق، ترکیه و ارمنستان و کشورهای غیر همسایه چون سوریه دارای دنباله هایی هستند. چنان چه زمینه های لازم فراهم شود، تبادلات مختلفی که بین کردان ایران و کردان کشورهای صورت می گیرد موجب جذب کردان دیگر کشورها به ایران و سرازیر شدن سرمایه های آن ها به ایران می شود. و یا در خراسان شمالی وجود قومیت های گوناگون کرمانج، فارس(تات)، ترک، ترکمن، کرد و اقلیت های بلوچ، عرب، لر و ترک ها با همه ویژگی های فرهنگی خاص خود شان سبب شده لقب “گنجینه فرهنگ ها” برازنده این استان باشد.

 

۲-۱۲-۶ ادیان ها و آیین ها و اقلیت های مذهبی در ایران

ایران به عنوان مرکز شیعه جهان بزرگترین منبع مطالعه علاقه مندان در این زمینه است. شهرهایی همچون شیراز، اصفهان، قم، تهران و مهم تر از همه مشهد همواره مقصد و میعادگاه شیفتگان فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی بوده است. از سوی دیگر تأثیر ژرف فرهنگ شیعی بر زبان و ادبیات و معماری و ساختار قومی و ذهنی ایرانیان زمینه های خوبی را برای جذب پژوهشگرانی که در تشیع کار می کنند فراهم آورده است. بدون اغراق می توان گفت که شکوفایی تشیع در ایران و وجود حوزه های علمیه بسیار در آن قابلیت تبدیل کشورمان به مرکز شیعه شناسی جهان و جذب دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند به شیعه شناسی را دارد و در نتیجه درآمد ارزی بسیاری را نصیب کشور می کند. اما علاوه بر اسلام و مذهب شیعه همانطور که در بالا اشاره شد، ادیان دیگری زیر عنوان اقلیت های دینی در ایران نیز وجود دارند که از اهمیت زیادی برخورداند و پیروان زیادی دارند و این خود می تواند یکی از سرمایه های کشورمان محسوب شود. زیرا این تنوع دینی در کشور می تواند گردشگران زیادی را از داخل و خارج به خود جلب کند (شمس و امینی، ۱۳۸۸: ۹۱).

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 821
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: