پایان نامه بررسی کیفیت زندگی دختران ساکن در مرکز قرنطینه بهزیستی
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه علامه‌طباطبایی

دانشکده علوم اجتماعی

پایان‌نامه  اخذ مدرک کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی

عنوان پژوهش

“بررسی کیفیت زندگی دختران ساکن در مرکز قرنطینه بهزیستی و ارتباط آن با انتظارات آن‌ها از مرکز و پس از ترخیص از مرکز”

استاد راهنما : دکتر طلعت اللهیاری

استاد مشاور : دکتر علی خاکساری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

این پژوهش با عنوان بررسی کیفیت زندگی دختران ساکن در مرکز قرنطینه و ارتباط آن با انتظارات آنها از مرکز و پس از ترخیص از مرکز با هدف نزدیک کردن کیفیت زندگی با انتظارات دختران ساکن در مرکز و شناسایی نیازها و نگرانی های آنها تهیه گردیده است. این پژوهش با تکیه بر نظریات جوران و دمینگ[1] در زمینه رضایت، کنش متقابل شوارتز[2]  مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است. روش مورد استفاده، روش تحقیق کیفی و کمی است و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تبیین و تحلیل شده است.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که کنش متقابل بین سیستم های محیطی و عوامل غیرمادی پیرامون دختران نوجوان ساکن در مرکز قرنطینه، مهمترین عوامل موثر براحساس رضایت و خرسندی آنها می باشد. در یان میان رفتار و نحوه برخورد مربیان از اصلی ترین و پررنگ ترین مسائل مطرح شده در مصاحبه ها بود. از دیگر موارد مهم بررسی شده در این پژوهش می توان به ویژگی های سنی نوجوانان، مشارکت و حق انتخاب، اوقات فراغت و برنامه ریزی متناسب با آنها، آموزش های درسی و غیردرسی و نگرانی های پس از ترخیص اشاره کرد. همچنین :

  • برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت توسط سازمان بهزیستی برای مربیان شیفت
  • استخدام نیروهای متخصص و ماهر و جذب نیروهای طرحی جوان، علاقمند و تحصیل کرده
  • برنامه ریزی جامع به منظور پر کردن اوقات فراغت این کودکان و نوجوانان در قالب پیشنهاد مطرح گردید.

مقدمه

خانواده به عنوان نخستین واحد اجتماعی، در اجتماعی کردن فرزندان و برآوردن برخی نیازهای بنیادی آنها مسئولیت اصلی را برعهده دارد. فرد در محیط خانواده به رشد حقوقی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی نائل می شود، در این محیط گرمای محبت را از والدین خود دریافت می کند و چگونگی ابراز آن را به دیگران می آموزد. گرچه خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است لیکن از نظر اهمیت و ارزش، اساس اجتماع را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر خانواده به گروهی از افراد تلقی می شود که از طریق خون، ازدواج یا فرزندخواندگی به یکدیگر منسوب بوده و برای مدت طولانی و نامشخص باهم زندگی می کنند. کودک از طریق تعامل با والدین در مسیر رشد وتحول گام برمی دارد. رشد و تحول نیاز به فراهم شدن محیط مساعد دارد، محیطی که کلید اصلی آن مراقبت والدین است. مراقبت به معنای دوست داشتن، شناختن، درک کردن، پذیرفتن، تحریک انگیزه های کودک، تأمین نیازهای تغذیه ای و پوشاک و حفاظت از کودک در برابر بیماری ها و در یک کلام انتظار مناسب از توانایی‌های کودک داشتن است.

گرچه کانون خانواده مهمترین نهاد برای پرورش کودکان محسوب می شود اما همواره کودکانی هستند که به دلایل و عناوین مختلف ناگزیر جدا از خانواده و در مراکزی تحت عنوان شبانه‌روزی (Institution) نگهداری می شوند. شبانه روزی و به عبارت دیگر پرورشگاه، موسساتی هستند که از طرف دولت ها یا بخش خصوصی (مراکز خیریه) به منظور نگهداری از اطفال و نوجوانان بی سرپرست تأسیس گردیده اند. همچنین طبق ماده 18 پیمان نامه جهانی حقوق کودک، مسئولیت اولیه حفظ حقوق کودک و تأمین مصالح او به عهده والدین است و اگر قادر به ایفای این نقش نباشند دولتها باید برای تأمین نیازها و و حقوق کودک مداخله نمایند. (اعزازی،1376)

در پیمان نامه حقوق کودک، وظایف دولت نیز در این خصوص مشخص شده است : طبق ماده 19 پیمان جهانی حقوق کودک، دولتهای عضو ملزم هستند همه اقدامات قانونی، اداری، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورند تا از کودک در برابر همه شکل های خشونت جسمی یا روانی، صدمه یا سوءاستفاده، بی توجهی یا سهل انگاری، بدرفتاری یا بهره کشی توسط والدین یا سرپرست قانونی یا هر شخص دیگری که عهده دار مراقبت از کودک است محافظت کنند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: