پایان نامه طراحی یک لینک نوری با استفاده از نرم افزار
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

طراحی یک لینک نوری با استفاده از نرم افزار

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

رشد سیستم های مخابرات نوری در دو دهه گذشته بسیار چشمگیر بوده است. ارائه سرویس های مختلف مستلزم ارائه پهنای باند وسیع و سرعت بالا جهت پوشش آنها است. در آینده شبکه های مخابراتی بزرگ با افزایش تعداد مشترکین و سرویس دهی متنوع به آنها به سرعت های ارسال بالا و چندین تراهرتزی نیازمند است. فیبر نوری و سایر ادوات نوری به دلیل داشتن قابلیت های مناسب در ارائه سرعت های بالا و پهنای باند وسیع در تبادل اطلاعات و به جهت رشد تکنولوژیکی در زمینه ساخت و به کارگیری ادوات نوری مناسب مانند فیبرهای نوری با افت کم و تقویت کننده های تمام نوری و لیزرهای باند باریک و غیره به عنوان روشی مناسب در حل مشکلات شبکه های حال و آینده مورد توجه هستند، این مزیت ها سبب شده که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. که متعاقبا پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته که از جمله این پیشرفت ها ظهور سیستم های WDM (مالتی پلکسینگ طول موج) بود. طراحی لینک های TDM (مالتی پلکسینگ زمان) با توجه به ناچیز بودن آثار غیرخطی آنها مشکل نمی باشد؛ اما در سیستم های چند کاناله با بالا رفتن تعداد کانال ها اثرات غیرخطی افزایش پیدا می کند، که دیگر قابل صرفنظر کردن نیست با توجه با دشواری محاسبه آثار غیرخطی به صورت دستی، تهیه یک نرم افزار که این عملیات را به طور ماشینی انجام دهد بسیار مفید خواهد بود.

مقدمه:

سیستم های نوری به عنوان یک صنعت استراتژیک و تنها راه حل انتقال اطلاعات در بزرگراه های اطلاعاتی با سرعت بالا و پهنای باند بالا مطرح می باشد، که هر روز بر تعداد و ظرفیت آنها افزوده می شود. طراحی لینک های نوری یکی از مهمترین فاکتورهای تضمین کیفیت سرویس ها در سیستم های نوری می باشد، هر سیستم نوری شامل سه بخش اصلی فرستند ه و خط انتقال و گیرنده است که طراحی پارامترها با در نظر گرفتن محدودیت ها و مشخصات بحث اصلی این پایان نامه را تشکیل می دهد؛ جزئیات آن در فصل های آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. شبکه های نوری از بهم پیوستن لینک های نوری ایجاد می شوند، که این لینک ها را نیز با توجه به تعداد کانال ها دو دسته چند کاناله (مالتی پلکس تقسیم طول موجی موسوم به شبکه های WDM) و تک کاناله (مالتی پلکس تقسیم زمانی موسوم به شبکه های TDM) تقسیم می کنند. واضح است که در طراحی لینک های WDM متناسب با افزایش تعداد کانال ها حساسیت و پیچیدگی آن بیشتر می گردد.

فصل اول

مقدمه ای بر مخابرات نوری

1-1- سیر تاریخی ارتباطات نوری

استفاده از امواج نور مرئی یا روشنایی در ارتباطات، سالیات متمادی معمول بوده است. نور برای ارتباطات دید مستقیم (آتش و آیینه باز تابشی) از هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت. پیشرفت های حقیقی از قرن 19 میلادی با بهبود ارتباطات دید مستقیم آغاز شد.

بعد از اختراع لیزر در سال 1960 میلادی، ایده بکارگیری فیبر نوری برای انتقال اطلاعات شکل گرفت. فیبرهای نوری در ابتدا تضعیفی در حدود 1000dB/km از خود نشان دادند که قابل قیاس با کابلهای هم محور نبودند. در سال 1964 پیشنهاد تئوری موجبر شیشه ای کم تلفات توسط Charles Kao به عنوان محیط انتقال برای مسافت های طولانی مطرح شد. و اولین فیبر شیشه ای با تلفات زیر 20dB/Km در آمریکا توسط Corning glass ساخته شد. که عملا برای انتقال اطلاعات مخابراتی قابل استفاده نبود.

در سال 1976 با کوشش فراوان محققین تلفات فیبر نوری تولیدی شدیدا کاهش داده شد و به مقداری رسید، که قابل مقایسه (افت حدود 5dB/KM) با کابل های کوکسیال مورد استفاده در شبکه مخابرات بود، و برای اولین بار فیبر نوری به صورت تجاری به کار گرفته شد. در مدتی کمتر از 10 سال افت کابلها به کمتر از 5dB/KM و فن آوریهای اتصال به روش های مناسب با افت کم تکامل پیدا کرد.

لیزرهای نوری در ابتدا عمری در حدود چند ساعت داشتند، با پیشرفت های مهمی که در ساختار آنها به وجود آمد در سالهای 1977 طول عمر آنها بیشتر از 700 – 1000 ساعت رسید. بعد از این دوران سیستم های نوری به طور تجاری مورد استفاده قرار گرفتند و با توجه به پیشرفت های فوق العاده امروزه مهمترین سیستم های انتقال بخصوص در شبکه های زیرساخت محسوب می گردند. امروزه بیش از 90% ارتباطات راه دور و 50% شبکه های تلفن محلی، بیشتر شبکه های کامپیوتری محلی، تلویزیون های کابلی و همچنین سیستم های نظارتی و سیستم مراقبتی از راه دور از فیبر نوری استفاده می شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: