سمینار طراحی و ارائه روشی جدید به منظور بهینه سازی شبکه GSM
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.SC” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق- مخابرات

عنوان:

طراحی و ارائه روشی جدید به منظور بهینه سازی شبکه GSM

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در سال 2003 سیستم سلولی GSM عمومی ترین سیستم در جهان شناخته شده است. تقریبا در هر کشوری یک سیستم سلولی GSM در حال کار بکار گرفته شده است. هدف بهینه سازی، مطمئن ساختن شبکه از عملکردش در کارائی بهینه در محدوده استاندارد کیفیت سرویسی (QOS) که برای آن شبکه تعریف شده، می باشد. یک شبکه بهینه با اعمال رویه هایی جهت حل مشکلاتی که از طریق آنالیز پارامترهای مونیتور شده توسط بخش مدیریت عملکرد، مشخص شده، بدست می آید.

تصویر کاملی از کیفیت سرویس شبکه (QOS) از شبکه GSM، فقط با ترکیبی از نتایج اندازه گیری که از منابع زیر بدست می آید، امکان پذیر می باشد.

– داده و اطلاعات اندازه گیری میدانی، داده آماری OMC، داده پارامترها و پایگاه داده BSC

اندازه گیری میدانی اولین گام برای ارزیابی کیفیت و راندمان شبکه است که این امر باید بوسیله ابزار اندازه گیری انجام گیرد و با این هدف که اطلاعات اندازه گیری شده بیانگر وضعیت کیفیت شبکه در همان مکان میباشد.

از آنجایی که داده پارامتری و پایگاه داده BSC حجم بالایی دارد و چک کردن پارامتر و پایگاه داده کل شبکه خیلی زمانبر و مشکل می باشد، نرم افزاری به نام BKOPT به عنوان روشی جدید برای آنالیز داده پارامتری و پایگاه داده BSC، طراحی و تدوین شده است، که دارای مشخصات زیر می باشد.

– نرم افزار قادر است مقادیر پارامترهای سه سیستم مختلف نوکیا، اریکسون و زیمنس را از پایگاه داده BCS استخراج کند.

– نرم افزار قادر است بین بانک اطلاعاتی طرح و پایگاه داده اجرا شده درسیستم، مقایسه و آنالیز نماید و اختلافات پارامترهای اصلی طرح و اجرا را آشکار سازد.

– نرم افزار قادر است آنالیز همسایگی انجام دهد و کلیه مشکلات پارامتر اصلی همسایگی و نوع تعریف همسایگی را آشکار سازد.

– نرم افزار قادر است آنالیز لیست های فرکانسی Active & Idle را برای همسایگی انجام دهد و مشکلات فرکانسی مربوط به لیست های فوق را آشکار سازد.

– نرم افزار قادر است آنالیز هم فرکانسی را برای سلول هایی که همسایه تعریف شده اند، انجام دهد و لیست COBCCH ها را آشکار سازد.

در نتیجه با اعمال راهکارهایی که از سوی نرم افزار BKOPT مطرح می شود و الگوریتم های بهینه سازی، شاخص های شبکه و کیفیت شبکه بهبود قابل توجه ای می یابد. این نرم افزار قابلیت توسعه برای سیستم های مختلف را دارد و می توان مقادیر بهینه پارامترها را به عنوان ورودی به صورت فایل EXCEL به نرم افزار اعمال نمود. و در بخش استخراج و آنالیز پارامترها، مغایرتهای اجرا با مقادیر بهینه، استخراج گردد و هچنین در بخش دیگر توسعه در فاز پیشرفته طراحی نرم افزار BKOPT، می توان KPI هر سایت را به عنوا نورودی به نرم افزار مذکور داد و با توجه به مغایرت های پارامتری و KPI مشکل را شناسایی و روش رفع آن را اعلام نماید.

مقدمه:

امروزه اهمیت و پیشرفت روز افزون سیستم های مخابراتی بر کسی پوشیده نیست. میتوان گفت که در حال حاضر کمتر فردی وجود دارد که به نوعی با یکی از سیستم های مخابراتی سر و کار نداشته باشد. فراگیرترین تکنولوژی مخابرات در این روزها تکنولوژی موبایل میباشد. اولین شبکه موبایل با مدولاسیون آنالوگ در سال 1980 شروع بکار کرد و مشکلات زیادی اعم از کمبود ظرفیت، پوشش نامناسب، نداشتن امنیت، قابلیت اطمینان پایین و غیره داشت. انجمن CEPT اروپا، در سال 1987 به معرفی یک سیستم استاندارد به نام GSM نمود تا مشکلات قبلی حل شود. سیستم استاندارد GSM در حال حاضر در بیش از 200 کشور جهان به کار گرفته شده است و برای اینکه از تمام ظرفیت و ویژگی های برجسته آن به بهترین نحو استفاده شود، باید از سیستم بهینه آن استفاده شود. یکی از مزایای اصلی سیستم GSM، استاندارد بودن این سیستم است. یکی از ویژگی های مهم سیستم GSM، ترکیب FDMA و TDMA به وسیله مدولاسیون خاصی به نام GMSK می باشد.

هر شبکه سیاری که از این سیستم استفاده میکند در اجرا و پیاده سازی و استفاده از قابلیت های آن مشکلاتی دارد که در عمل تمام کارایی این سیستم نمایان نمیشود. برای این منظور با توجه به بررسی تئوری و عملی که بر روی شبکه GSM ایران انجام شد، نرم افزاری به نام BKOPT با این هدف طراحی شد که بتواند مشکلات پارامتری و مغایرت های طرح و اجرا را استخراج کند. و به عنوان راه حلی جدید می توانیم الگوریتمی که در این پایان نامه ارائه شده است و با استفاده از نرم افزار BKOPT می توانیم بسیاری از مشکلات پارامتری و پایگاه داده ای را خیلی سریع حل نمود و نتیجه آن بهبود عملکرد و کیفیت شبکه می باشد که نمونه ای از آنها در فصل نتایج آورده شده است.

این پایان نامه در 9 فصل تنظیم شده است که توضیحات کلی در مورد فصول در ذیل آمده است.

در فصل اول، با عنوان ساختار شبکه GSM و معرفی اجزاء آن و بحث انتشار امواج، اجزاء شبکه سلولی GSM (MSC,BSC,BTS,MS,HLR,VLR و غیره و وظایف آنها و انواع انتشار و پلاریزاسیون های عمودی و افقی و مدل انتشار هاتا و آکومارا در سیستم سلولی تشریح شده اند.

در فصل دوم، با عنوان تعریف کلی بهینه سازی و الگوریتم فرآیند بهینه سازی، به این مطلب که هدف از بهینه سازی در شبکه GSM چیست و بهترین روش و الگوریتم برای بهینه کردن شبکه چیست؟ پرداخته شده است.

در فصل سوم، پارامترهای GSM در مد Idle و مد Dedicated که یکی از مباحث اصلی بهینه سازی است، معرفی و بررسی شده اند.

در فصل چهارم، ویژگی های GSM و کاربردهای آن در بهینه سازی تشریح شده اند که با بکارگیری این ویژگی ها می توان از منابع موجود شبکه، حداکثر استفاده را کرد و شبکه را برای توسعه آماده نمود.

در فصل پنجم، با عنوان مدیریت عملکرد شبکه و شاخص های شبکه به تعریف و ارائه فرمول شاخص ها (KPI) که بیانگر عملکرد و کیفیت شبکه فیدبکی برای امر بهینه سازی می باشند می پردازد.

در فصل ششم به مشخصات شبکه، مشکلات شبکه معرفی شده و روش رفع مشکلات بیان شده اند.

در فصل هفتم، به الگوریتم بهینه سازی و راه حلی برای بهینه کردن شاخص ها می پردازیم.

در فصل هشتم، به تشریح نرم افزاری که جهت آنالیز Dump File های BSC طراحی و تدوین شده است، پرداخته ایم. این نرم افزار با استفاده از برنامه نویسی Visual Basic .NET نوشته شده است و مشکلاتی در اجرا دارد که می توان با بکارگیری Application های دیگر Visual Basic .NET زمان اجرا را سریع تر نمود و جهت کاربردهای دیگر این برنامه را توسعه داد.

در فصل نهم، نتایج بکارگیری الگوریتم بهینه سازی و نرم افزار طراحی شده ارائه شده است و ما میتوانیم نتایج بکارگیری راه حل ها را بصورت گرافیگی در جهت بهبود کیفیت و شاخص های شبکه مشاهده کنیم.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: