برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
دانلود پایان نامه شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه شیراز 

دانشکده آموزشهای الکترونیکی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات

(تجارت الکترونیک)

شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش از دانشگاه به شرکت­های نوپا

استاد راهنما:

دکتر فریدون شعبانی نیا

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

 

در  سال­های اخیر شرکت­های مشتق شده از دانشگاه (اسپین­آف­ها) به عنوان مولد کارآفرینی و توسعه­ی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته محسوب می­شوند. امروزه با رشد و توسعه­ی تحقیقات دانشگاهی در حوزه­های مختلف و مخصوصا در حوزه­ی فناوری­های نوین رویکردی جدید در انتقال فناوری از دانشگاه­ به بخش­های صنعتی به وجود آمده است.

بررسی نحوه­ی شکل­گیری این شرکت­ها، عوامل مؤثر بر رشد و توسعه­ی آن­ها، همچنین شناسایی موانع شکل­گیری­ و­ عوامل موفقیت این شرکت­ها از عواملی است که امروزه به شدت مورد توجه مطالعات حوزه­ی کارآفرینی و کسب­وکار قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مطالعه­ی موردی یکی از دانشگاه­های بزرگ کشور (دانشگاه شهید باهنر کرمان) به شناسایی موانع و عوامل موفقیت در انتقال فناوری از دانشگاه­ به شرکت­های نوپا و صنایع پرداخته شود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ایجاد زیرساخت­های تکنولوژیکی و مکانیزم­های قانونی و تغییر فرهنگ و سیاست­های دانشگاه در جهت تجاری کردن ایده­ها و پروژه­های پژوهشی از عوامل موثر بر موفقیت انتقال دانش می­باشند. علاوه بر این عدم مهارت­های کافی مدیریتی، فنی، بازاریابی و مذاکراتی دفتر ارتباط با صنعت مانع بزرگی در جهت تجاری سازی ایده­ها می­باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                  صفحه

فصل اول: مقدمه و طرح مسئله

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 1
  • بیان مسئله و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………… 1
  • اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. 3
  • سوالات یا فرضیه­های تحقیق……………………………………………………………………… 3
  • کلمات کلیدی………………………………………………………………………………………………. 4
    • انتقال تکنولوژی………………………………………………………………………………………………. 4
    • اسپین­آف­ها یا شرکت­های نوپای دانشگاهی…………………………………………………. 4
    • دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO)………………………………………………………………………. 4
  • سازمان­دهی پایان­نامه…………………………………………………………………………………… 4

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 5
  • فناوری…………………………………………………………………………………………………………… . 6
  • انتقال فناوری……………………………………………………………………………………………….. 8
    • روش­های انتقال فناوری…………………………………………………………………………………. 9
  • انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت(UITT)……………………………………………… 10
    • سهام­داران اصلی در UITT ………………………………………………………………………….. 10

عنوان                                                                                                  صفحه

  • فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت…………………………………………………… 10
  • مکانیزم­های انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت………………………………………….. 11
  • اسپین­آف­های دانشگاهی…………………………………………………………………………….. 13
    • مراحل شکل­گیری اسپین­آف…………………………………………………………………………. 13
    • انواع اسپین­آف………………………………………………………………………………………………… 14
  • عوامل موثر بر توسعه­ی شرکت­های اسپین­آف………………………………………….. 15
    • سطح ماکرو: مکانیزم­های حمایتی دولت و صنعت در فرآیند ایجاد اسپین­آف 15
      • قانون Bayh-Dole و تاثیرات آن……………………………………………………… 17
      • صندوق حمایت از پژوهشگران کشور……………………………………………….. 18
    • سطح مزو: مکانیزم­های حمایتی دانشگاه………………………………………………………. 19
      • دفاتر انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………. 20
    • سطح میکرو…………………………………………………………………………………………………….. 21
      • نقش موسسان اسپین­آف در طی فرآیند شکل­گیری اسپین­آف……… 21
      • شبکه­هایی با دانشگاه و صنعت………………………………………………………….. 21
    • نمونه­ی دانشگاه موفق در زمینه­ی ایجاد اسپین­آف………………………………….. 22

فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 24
  • عناصر، مولفه­های اصلی و فرآیند ایجاد اسپین­آف……………………………………. 24
  • مروری بر تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………. 25

فصل چهارم: روش تحقیق، بررسی و تحلیل یافته­های تحقیق

عنوان                                                                                                  صفحه

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 36
  • تعاریف عملی و نظری تحقیق…………………………………………………………………….. 37
    • متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. 37
    • جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………. 38
    • حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………… 38
    • روش نمونه­گیری…………………………………………………………………………………………….. 38
  • پایایی………………………………………………………………………………………………………………. 39
  • متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………….. 40
  • توصیف داده­ها……………………………………………………………………………………………… 42
    • توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس رشته تحصیلی……………………………. 42
    • توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس مدرک تحصیلی………………………… 43
    • توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب سوالات پرسشنامه……………………………. 44
    • توصیف کمی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………… 50
    • توصیف کیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….. 52
      • توصیف متغیر فرهنگ و تعهد مدیران و سیاست­گذارن ارشد دانشگاه به کارآفرینی و تجاری­سازی تحقیقات 52
      • توصیف متغیر ارتباط سازمان­یافته­ی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان ( جایگاه و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) 53
      • توصیف متغیر رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکت­ها و کارآفرینان

 از سودمندی ارتباط با دانشگاه…………………………………………………………… 55

  • توصیف متغیر زیرساخت­های قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش…….. 56
  • تحلیل داده­ها (بررسی فرضیه­های تحقیق)…………………………………………………………….. 57
    • بررسی فرض نرمال بودن متغیرها…………………………………………………………………. 57

عنوان                                                                                                  صفحه

  • میانگین نمره­ی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاست­گذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاری­سازی تحقیقات چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………… 58
  • میانگین نمره­ی ارتباط­سازمان یافته­ی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه

و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟…………………………………………… 59

  • میانگین نمره­ی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکت­ها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………………….. 61
  • میانگین نمره­ی زیرساخت­های قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
  • آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینه­ی همکاری با اسپین­آف­ها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
  • تحلیل جداول……………………………………………………………………………………………….. 65

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 67
  • نتایج کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 67
  • پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………… 69

فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 70

فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………. 71

پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………. 77

  • مقدمه

انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مساله­ای مهم در حیطه­ی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقه­ای تعریف شده است. با توجه به دیدگاه­های متعدد در مورد دانشگاه­ها که بنام دانشگاه­های کارافرین می باشند، یکی از مولفه­های اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایده­ها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: