نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

مطالعه سیستم زمین شبکه توزیع و تاثیر آن بر حفاظت شبکه

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

سمینار “مطالعه سیستم زمین در شبکه توزیع و تاثیر آن بر حفاظت شبکه” برای بهبود و تداوم سرویس برق و ارائه راهکار اصلاحی جهت سیستم مناسب حفاظتی و اتصال زمین تعریف شد. انجام مطالعات در شبکه توزیع با توجه به شرایط محیطی مناطق مختلف و کارائی تجهیزات و اتصال زمین شبکه های 20 کیلوولت و وضعیت خاک و زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و لذا بهینه سازی سیستم حفاظت و اتصال زمین در شبکه توزیع موج کاهش آسیب دیدگی پرسنل و تجهیزات و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق خواهد شد. برای ایجاد شرایط ایمنی و بالا بردن قابلیت اطمینان و کیفیت تغذیه در شبکه های توزیع برق از سیستم های حفاظتی استفاده می شود. در این سمینار سعی شده است سیستم زمین و سیستم حفاظت شبکه های توزیع، تئوری عدم تقارن در شبکه های توزیع، اثر هارمونیک ها در نامتعادلی شبکه مورد بررسی قرار گرفته و دستورالعمل های عملی پیشنهادی از استاندارد IEEE جهت زمین کردن شبکه توزیع در فصل پنجم آورده شده است.

در خاتمه گزارش راهکارهای اصلی جهت بهبود سیستم حفاظت و اتصال زمین ارائه شده است.

مقدمه:

یکی از مهمترین بخش های یک سیستم قدرت بهم پیوسته و بزرگ، سیستم توزیع انرژی الکتریکی است، این مجموعه که وظیفه برق رسانی نهایی و مستقیم به مصرف کنندگان را بر عهده دارد هرچند که با سطوح ولتاژ بالایی سروکار ندارد، اما پیچیدگی و وسعت آن به مراتب بیشتر از دیگر بخش های سیستم قدرت است. همین مساله باعث شده است تا انجام تحقیقات و مطالعه بر روی این سیستم، دشوارتر و حفاظت و نگهداری از آن بسیار حساس تر باشد. یکی از اولین نیازمندی ها در هر سیستم تغذیه آن است که چنین سیستمی به خوبی طراحی شود و در مرحله بعد به خوبی مورد نگهداری قرار گیرد تا تعداد خطاهایی که ممکن است در آن رخ دهد، محدود شود. در ارتباط با سیستم های توزیع نیز ابزارهای چندی وجود دارند که برای کمک به برآوردن شرایط ایمنی، قابلیت اطمینان و کیفیت تغذیه مورد بهره برداری قرار می گیرند. مهمترین این ابزارها سیستم های حفاظتی هستند.

سیستم های حفاظتی برای برطرف کردن خطاها و محدود ساختن خرابی در تجهیزات سیستم های توزیع نصب می شوند. مهمترین علل رخداد خطا در شبکه های توزیع عبارتند از: باد و توفان، نقصان عایقی، حرارت و شاخه های درختان و حیواناتی که باعث اتصالی در مدارهای الکتریکی می شوند. بسیاری از خطاها دارای طبیعتی گذرا هستند و اغلب بدون از دست دادن تغذیه و یا با زمان بسیار کم قطع مدار برطرف می شوند حال آنکه خطاهای ماندگار به خروج طولانی تری می انجامد. برای اجتناب از خرابی، باید در تمام مدارها و تجهیزات الکتریکی، حفاظتی مناسب و قابلیت اطمینان نصب شود. رله های حفاظتی ابزارهایی هستند که قسمت آسیب دیده را از کل مدار خارج می کنند تا پیوستگی تغذیه در نقاط دیگر سیستم همچنان حفظ شود. این امر نهایتا به یک سرویس خدمات رسانی انرژی الکتریکی با پیوستگی بیشتر و کیفیت بهتر خواهد انجامید. هر طرح حفاظتی باید براساس اصول زیر صورت پذیرد:

– قابلیت اطمینان: توانایی سیستم حفاظت برای عملکرد صحیح

– سرعت: حداقل زمان عملکرد در رفع خطا

– گزینش پذیری: جدا کردن قسمت آسیب دیده از قسمت سالم شبکه

– هزینه: حفاظت مناسب با صرفه جویی در هزینه

برای حفاظت خطوط تغذیه شعاعی که تحت ولتاژ 20 کیلوولت و یا کمتر از آن کار می کنند معمولا از رله اضافه جریان تأخیری به همراه رله های آنی (Instantaneous) استفاده می شود که سابقا این خطوط تنها توسط فیوزهای HRC حفاظت می گردید. عملکرد مناسب سیستم حفاظتی و اتصال زمین شبکه فشار متوسط سبب افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم برق می باشد با توجه به نتایج حاصل از این پروژه می توان عملکرد قطع کننده ها در مقابل اضافه ولتاژ و اضافه جریان را بهبود بخشید و میزان خاموشی ها را کاهش داد که این امر موجب افزایش طول عمر مفید تجهیزات شبکه و کاهش انرژی توزیع نشده می شود. در این سمینار سعی شده است که کلیه جوانب سیستم زمین، سیستم حفاظتی و عوامل موثر در عملکرد نامناسب سیستم حفاظتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نهایتا دستورالعمل های عملی جهت زمین کردن سیستم از استاندارد IEEE آورده شده و در فصل آخر راهکارهای پیشنهادی به تفکیک فصل ها ارائه شده است که می تواند به عنوان خطوط راهنما و مسیر حرکت آینده سمینار که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: