نوشته شده توسط : admin

مدل لیزرل (مدل معادلات ساختاری)

۴-۳-۱ تدوین مدل

مدل، به گونه ساده یک گزاره آماری درباره روابط میان متغیرهاست. تحلیل مسیر مثال خوبی برای مدل، و تدوین مدل، تمرینی برای بیان رسمی یک مدل است. ترجمه مشهود و آشکار تئوری به صورت معادلات ریاضی انجام می پذیرد. این مدل از طریق نمایش متغیرهای مستقل و وابسته به ترسیم نمودار مسیر کمک می کند. متغیرهای مستقل اغلب متغیرهای برونزا خوانده می شوند، یعنی علل آنها خارج از مدل تعیین می گردد. متغیرهای وابسته اغلب متغیرهای درونزا خوانده می شوند، زیرا فرض می شود که علت آنها از درون مدل تعیین می شود.

تدوین مدل در مدل معادلات ساختاری، گام عمده ای است که در فرآیند آن باید سازه های مربوط، مکنون و مشاهده شده و روابط بین سازه ها مشخص گردد. در مدل باید اصل اقتصاد و صرفه جویی نیز رعایت شود، و ضرورتی ندارد که شامل هر متغیر علی ممکن باشد. گنجانیدن سازه های بیش از اندازه (از لحاظ تعداد) در مدل می تواند موجب آزمون ناپذیری آن شود، و اگر سازه های مهمی را حذف کنید، خطر تولید یک مدل نامناسب یا کاذب را به جان خریده اید. نکته مهم آن است که مدل شما باید اندیشه ها و مفاهیم نظری مورد علاقه شما را به خوبی منعکس سازد. تجربه نشان داده است که به سادگی نمی توانید تنها به خاطر آنکه چیزی را ببینید یک مدل به کار ببرید، بلکه باید تئوری خوبی نیز در دست داشته باشید. عمل تدوین مدل، انتخاب نشانگرها برای متغیرهای مکنون را نیز در بر می گیرد. به عنوان یک قاعده کلی، برای یک سازه مکنون، باید نشانگرهای چندگانه داشته باشید. این موضوع هم دلیل منطقی و هم دلیل آماری دارد. یک سازه پیچیده (مرکب) وقتی از طریق نشانگرهای چندگانه تسخیر شود، معتبرتر و رواتر است. برای هر متغیر مکنون سه نشانگر یا بیشتر توصیه می شود.

تدوین مدل شامل فرمولبندی گزاره هایی درباره پارامترها نیز می باشد. پارامتر ضریبی عددی است که رابطه بین سازه ها را توصیف می کند. تعیین پارامترها این مطلب را که روابط دارای یک جهت یا چند جهت است یا نه نیز شامل می شود.

 

۴-۳-۲برآورد مدل

یک مدل معادله ساختاری مفروض، در واقع ساختار علی مشخص شده بین مجموعه ای از سازه های مشاهده ناپذیر است که هر یک توسط مجموعه ای از نشانگرها اندازه گیری می شود، و می توان آن را از لحاظ برازش در یک جامعه بخصوص آزمود.

یک مدل معادلات ساختاری شامل دو مولفه است

یک مدل ساختاری که ساختار علی مفروض بین متغیرهای مکنون (سازه های نظری که به گونه مستقیم مشاهده پذیر نیست) را مشخص می نماید.

یک مدل اندازه گیری که روابط بین متغیرهای اندازه گیری شده یا نشانگرها (متغیرهایی که به گونه مستقیم مشاهده پذیر است) و متغیرهای مکنون را که برای آنها برآورد تقریبی به کار می رود، تعریف می کند.

وقتی داده های گروه نمونه به ماتریس همبستگی یا کواریانس تبدیل شود و از سوی یک سری از معادلات رگرسیون توصیف گردد، آن مدل را می توان (با استفاده از یکی از چندین برنامه رایانه ای موجود مانند لیزرل، آموس، ای کیو اس و… ) به منظور بررسی برازش آن در جامعه ای که نمونه از آن بیرون آمده است تحلیل کرد.

این تحلیل، برآوردهایی از پارامترهای آن مدل (ضرایب مسیر، مقدار آماره تی و جمله های خطا) و چندین اندازه برای برازندگی آن را با داده های نمونه به دست می دهد.

برای آزمون مدل لازم است داده های کافی به دست آورید تعداد موارد بستگی به این دارد که مدل شما تا چه حد پیچیده است و قصد دارید چند پارامتر را برآورد کنید.

داده های خام قبل از آنکه به عنوان درونداد برنامه رایانه ای به کار رود، معمولا ابتدا به یک ماتریس کواریانس یا همبستگی از روابط بین متغیرهای مشاهده شده تبدیل می شود.

 


 

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 708
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: