سمینار مطالعه روش های شناسایی مرکز تولید هارمونیک
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق ‐ قدرت

عنوان:

مطالعه روش های شناسایی مرکز تولید هارمونیک

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

حضور هارمونیک ها در سیستم قدرت می تواند باعث بروز مشکلات متعددی در بهره برداری موثر از سیستم قدرت گردد. یکی از اقدامات اولیه برای مقابل با این مشکلات، شناسایی منبع تولید هارمونیک در سیستم می باشد. در این سمینار به مطالعه روش های شناسایی منابع تولید هارمونیک پرداخته شده است. این مطالعه شامل بررسی روش های کاربردی و مفید شناسایی منبع هارمونیکی می باشد. لذا روش های گوناگونی چه در دسته بندی کلاسیک و چه در دسته بندی هوشمند در این بررسی، ارائه شده است. ضمناً لازم به توضیح است که علاوه بر ارزیابی روش های کلاسیک و هوشمند شناسایی منابع تولید هارمونیک در یک سیستم آلوده به هارمونیک، یک روش مبتنی بر جستجوی ابتکاری نیز بیان شده است. از جمله روش های کلاسیک تشخیص موقعیت منبع هارمونیکی می توان به روش جهت توان، روش تعاریف متفاوت از توان راکتیو و فیلتر کالمن اشاره کرد. همچنین از جمله روش های هوشمند می توان به روش شناسایی محل و موقعیت منبع اختلال در سیستم بوسیله شبکه عصبی اشاره نمود.

در این سمینار، ابتدا پس از بیان کلیات و اهداف این تحقیق در فصل اول، به ارائه تعاریف و مفاهیم اولیه مربوط به هارمونیک ها و اثرات آنها در سیستم، در فصل دوم پرداخته می شود. پس از آن به بیان انواع و اقسام منابع تولید هارمونیک با توضیح مختصر در مورد هر یک از آنها در فصل سوم، می پردازیم. در ادامه نیز در فصل چهارم، به مطالعه روش های شناسایی منبع تولید هارمونیک خواهیم پرداخت. در پایان نیز در فصل پنجم، نتیجه گیری کلی گرفته شده از این سمینار ارائه خواهد شد.

مقدمه:

در چند دهه گذشته، به دلیل رشد سریع ادوات الکترونیک قدرت و استفاده روزافزون از بارهای غیرخطی در سیستم قدرت (مانند منابع تغذیه سوئیچینگ، ASD ها و درایوهای الکترونیک قدرت) سطح هارمونیکی سیستم قدرت افزایش یافته است. حضور هارمونیک ها در سیستم قدرت می تواند باعث بروز مشکلات متعددی مانند اعوجاج شکل موج ولتاژ، افزایش تلفات انرژی، گرم شدن تجهیزات، بروز خطا در عملکرد تجهیزات حفاظتی و همچنین بارهای حساس مانند سیستم های میکروپروسسوری و میکروکنترلی گردد. بروز این مسائل موجب آن شده است که مسائل هارمونیکی به یکی از جالب ترین مسائل مورد توجه مهندسان تبدیل شود.

هارمونیک ها به سبب وجود بارهای غیرخطی، بویژه مبدل های قدرت در بارهای صنعتی، تجاری و مسکونی ایجاد می شوند. جریان هارمونیکی تولید شده توسط هر یک از بارهای غیرخطی از بار به سمت سیستم قدرت پخش می شود. ولتاژ هارمونیکی در ترکیب بار ولتاژ در فرکانس اصلی سبب ا یجاد یک ولتاژ اختلال در سیستم قدرت روی فیدر مربوط به آن بار و یا فیدرهای مجاور، می شود. این ولتاژ اختلال هارمونیکی سبب تولید بیشتر جریان های هارمونیکی از سمت بارهای غیرخطی می شود. همچنین این ولتاژ دارای اختلال موجب بوجود آمدن رزونانس سری یا موازی در باس بار پست های شبکه نیز می شود.

در پاسخ به دو چالش بیان شده ناشی از حضور هارمونیک ها در سیستم قدرت، شرکت های برق بیشتر توجه خود را معطوف به شناسایی منابع تولید هارمونیک کرده اند. لذا بیشتر این شرکت ها، کیفیت توان الکتریکی تأمین شده مصرف کنندگان را از طریق اندازه گیری، جهت تعیین منبع تولید هارمونیک در محدوده های استاندارد ارزیابی می کنند. لذا به دلیل نیاز به تجهیزات و وسایل اندازه گیری مخصوص در یک سیستم که معمولاً به طور دائم و همیشگی در بیشتر باس ها نصب نمی باشند، بنابراین لازم و ضروری است که روش های مناسبی جهت مانیتورینگ و ارزیابی سطوح هارمونیکی و شناسایی منابع تولید هارمونیک توسط اندازه گیری های محدود در سیستم ارائه و گسترش داده شوند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: