پایان نامه کاربرد کنترل فازی در برج تقطیر
نوشته شده توسط : admin

 دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

کاربرد کنترل فازی در برج تقطیر

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده:

برج تقطیر یکی از پرکاربرد ترین سیستم ها در صنایع پتروشیمی می باشد. با توجه به این موضوع در این پایان نامه به بررسی انواع مختلف برج های تقطیر که در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم. و 2 مدل برج های سینی دار و پر شده را معرفی می کنیم. سپس با اجزای برج تقطیر آشنا می شویم و نحوه کار هر قسمت (جوش آور، چگالنده و…) را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با انواع شیوه های تقطیر اعم از ساده، سریع، گروهی،… آشنا می شویم. در قسمت های بعد به ارائه مدل مناسب از یک برج تقطیر با مشخصات معلوم می پردازیم و با نحوه مدل سازی یک برج و معادلات حاکم بر آن آشنا می شویم. سپس با استفاده از نرم افزار مطلب سیستم را شبیه سازی و خروجی های به دست آمده را تحلیل می کنیم. در ادامه با منطق فازی آشنا می شویم و کاربرد آن را در سیستم های امروزی مورد بررسی قرار می دهیم. در قسمت آخر با استفاده از قوانین فازی، کنترل کننده فازی برای برج تقطیر مدل طراحی شده و پاسخ های به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

مقدمه:

برج تقطیر از عمومی ترین فرآیندهای موجود در صنایع شیمیایی به شمار می رود. و فهم رفتار این فرآیند یک اصل لازم برای بهره برداری مناسب و کنترل و نگهداری سیستم به شمار می رود. متاسفانه علیرغم اهمیت بالای این سیستم هنوز هم تحقیق روی فرآیند تقطیر به عنوان یک زمینه مرده مطرح می شود و بسیاری از دانشگاه ها تدریس پایه های این موضوع را متوقف کرده اند. اگرچه در سال های اخیر دوباره این موضوع مورد توجه قرار گرفته به ویژه از وقتی که برج تقطیرها به عنوان یک ابزار محبوب نزد مهندسان شیمی در زمینه سنتز سیستم، شامل زمینه های سنتز پردازش دینامیک و کنترل پروسه مورد استفاده قرار می گیرد. علت این موضوع این است که برج های تقطیر به خودی خود شامل سیستم هایی است که به صورت کسکید / آبشاری به هم متصل هستند و این پیوستگی موجب پیچیدگی و غیرخطی بودن سیستم در دامنه بزرگی از حوزه کاری اش می شود و فهم این مسئله بر پایه دانش کنترل نیز کاری چندان ساده ای به شمار نمی رود. در این زمینه مقاله (skogestad 1998) کامل ترین مقاله است که با مرور بسیاری از مقالات در این زمینه جزییات کامل ویژگی ها این سیستم را فراهم می آورد که شامل بحث های کاملی در این زمینه شامل بررسی کنترل پذیری در دامنه فرکانسی است. کاربرد سیستم فازی به عنوان یکی از مبانی هوش مصنوعی در کنترل سیستم های مختلف به دلیل کارایی این سیستم در کنترل سیستم های پیچیده در حال افزایش می باشد. در این پایان نامه سعی شده است با استفاده از ایده فازی یک کنترل کننده مناسب برای سیستم برج تقطیر طراحی نمود.

 فصل اول: کلیات

1-1) هدف

در این پایان نامه هدف ارائه یک کنترل کننده فازی برای سیتم برج تقطیر و بررسی نتایج آن می باشد. بدین منظور از مدل پیشنهادی اسکاجستد برای مدلسازی استفاده کرده ایم. تحقیق در این زمینه بسیار کم و اندک می باشد یکی از کسانی که درباره مدلسازی سیستم برج تقطیر و کنترل آن مقالات بسیاری ارائه کرده است آقای اسکاجستد می باشد. در ادامه پس از طراحی کنترل کننده نتایج آن را با نتایج کنترل کننده پیشنهادی آقای اسکاجستد مقایسه می شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه  اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: