– ۶ جو سازمانی هالپین و کرافت :
هالپین و کرافت که پیشتاز سنجش عینی جو سازمانی بودهاند، جو سازمانی را اینگونه تعریف کردهاند: ویژگیهای درونی که یک سازمان را از سازمان و دیگر متمایز ساختهاند و روی افراد آن اثر میگذارد که بوسیلهی ادراکات کارکنان و توصیفهای آنان از ویژگیهای درونی سازمان سنجیده میشود (احمد بحری، ۱۳۷۵، ۲۵).
آنان با مطالعهی گستردهای از مدارس ابتدایی آمریکا توانستهاند ۶ نوع جو سازمانی را که بر روی یک پیوستار قرار میگیرند، تشخیص میدهند.
بسته پدارنه دوستانه کنترل شده خودگران باز |
هالپین و کرافت باز بودن جو را بهترین معیار برای اثر بخشی یک سازمان آموزش پیشنهاد میکنند.
شش نوع جو سازمانی هالپین و کرافت دارای مشخصات زیر میباشند:
۲ – ۶ – ۱ جو باز :
در این جو معلمان از روحیهی بالایی برخوردار میباشند و بدون پرخاشگری و درگیری به خوبی با هم کار میکنند. خط مشیهای مدیریت انجام وظایف و امور را تسهیل میکند و افراد مزاحمتی برای یکدیگر ندارند و دبیران از روابط دوستانهای که با هم دارند لذَت میبرند.
۲ – ۶ – ۲ جو خودگران :
در این جو معلمان از آزادی نسبتاً کاملی برخوردارند، آنها سرکار خود هستند و به آسانی میتوانند به اهداف خود دست یابند.
۲ – ۶ – ۳ جو کنترل شده :
دبیران سخت کار میکنند و دقت کمی برای ارتباطات دوستانه با یکدیگر دارند در این بیشتر روی انجام وظیفه تأکید میشود.
۲ – ۶ – ۴ جو دوستانه :
مدیر همهی هیأت آموزشی را مثل یک خانواده میداند و نسبت به بهتر شدن امور دبیران پیشنهاداتی به آنها میکند. در این جو همه به راهنمایی هم میپردازند.
۲ – ۶ – ۵ جو پدرانه :
دبیران با یکدیگر خوب کار نمیکنند و همین امر سبب بروز عدم هماهنگی در بین آنها میشود دبیران از روابط دوستانه برخوردار نیستند و مدیر هر جا باشد به کنترل و نظارت معلمان میپردازد.
۲ – ۶ – ۶ جو بسته :
معلمان خود را در امور مدرسه درگیر نمیکنند. رضایت شغلی پایین است. معلمان سعی میکنند از طریق ارتباطهای خصوصی خود را راضی سازند. بیشتر معلمان علاقمند به تغیر مدرسه یا شغل خود هستند و نظارت و کنترل مدیر بسیار شدید است. (میر کمالی، روابط انسانی در آموزشگاه).
مدیران آموزشی مانند افراد دیگر دارای تفاوتهای فردی، استعداد، انگیزهها و رغبتها و تمایلات مخصوص به خود هستند. آنها نیز دارای علائق و تواناییهای مختلف بوده و از دانش، نگرش و نظام ارزش مختلفی برخوددار هستند. قدر مسلم این است که این تفاوتهای فردی و شخصیتی بر نحوهی رفتار و عمل آنها تأثیر خواهد گذاشت. چه بسیارند مدیرانی که ذاتاً فروتناند و از پنجره به بیرون مینگرند تا عوامل بیرون از خود را در اعتبار سهیم کنند. اگر نتوانند شخص خاص یا رویداد معینی را بیابند که به آن اعتبار ببخشند به «بختیار» روی میآورند. در همان حال در آیند مینگرند تا هر گاه کارها بر وفق مرداد نبوده باشد، بار مسئولیت آن را برگردن گیرند و هرگز در چنین مواقعی تقصیر را به گردن بدشانسی یا عوامل بیرونی از خود نمیاندازند.
به عکس برخی از مدیران ممکن است بارها و بارها از پنجرهی درونی به بیرون نگریسته تا تقصیر را به گردن عواملی بیندازند، ولی وقتی همه چیز رو به راه است، خود ستایانه در آیینه نگاه میکنند تا آن را به حساب خود بگذارند.
مطالعات اولیهی (OCDQ) نشان داد که باز بودن جو مدارس به طور قابل ملاحظهای به وضعیت عاطفی مدرسه مربوط است. مدارسی که دارای جو باز هستند. دانشآموزان و کادر آموزشی آن نسبت به مدرسه و محیط آن از خود بیگانگی کمتری را نشان میدهند تا مدارسی که دارای جو بسته هستند. همچنین مدارس باز نسبت به مدارس بسته دارای مدیران قویتری هستند و این مدیران اعتماد به نفس بیشتری داشته، بشاش، اجتماعی و آگاه هستند و همچنین کار آموزشی مدارس باز به اثر بخشی خود و مدرسه اعتماد زیادی دارند و نسبت به مدرسه وفاداری و تعهد بیشتری از خود نشان میدهند. (هوی و میکسل، ۱۳۷۱، ۲۴).
شارما [۱](۱۹۸۵) به نقل از نیکلاس (۱۹۶۵) گزارش کرده که در مدارس باز مدیران و مسئولان بیشتر با معلمان و شاگردان ارتباط برقرار میکنند. همچنین وی در تحقیقات خود دریافت که مدارس باز نسبت به مدارس بسته به طور مشخص با مشکلات رفتاری کمتری مواجه هستند . همچنین معلمان مدارس که دارای جو بسته هستند و به طور محسوسی در زمینههای تحقیرو ستیزهجویی، نسبت به مدارسی که دارای جو باز هستند، نمرههای بیشتری گرفتهاند. با استناد به شارما (۱۹۸۵) کولینز[۲] (۱۹۹۶) در تحقیقات خود تأثیر شخصیت فرد را بر روی اداراک او از جو مدرسه بیان داشته است. همگام با این یافتهی تحقیقی، هم چنان برست (۱۹۹۶) در تحقیقات خود خاطر نشان ساخته که از نظر آماری ارتباط معناداری بین اعتماد به نفس معلمان و جوهای باز، آشنا و آزاد وجود دارد. (شارما، ۱۹۸۵، ۵۶۴).
در مطالعهای در آمریکا در خصوص ارتباط بین جو مدرسه و شخصیت مدیران دبستانها یک نمونۀ تصادفی شامل ۳۳ مدیر و ۲۶۷ نفر از معلمان مدارسشان مورد بررسی قرار گرفت.
[۱]. Sharma
[۲] .Collins
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0