مدل سه عاملی فاما و فرنچ
تاکنون تحقیقات بسیاری در رابطه با عوامل موثر بر بازده انجام گرفته است. هدف از این تحقیقات، شناسایی عواملی است که بازده موردانتظار را به نحوی مناسبتری توضیح میدهند. در ابتدا اشارهای کوتاه به تحقیقات انجام شده توسط برخی از محققین میشود، سپس تحقیق انجام شده توسط فاما و فرنچ و مدل سه عاملی تشریح میگردد.
بنز[۱] (۱۹۸۱) در مقالهای نشان داد شرکتهای با ارزش بازار کمتر در بورس اوراق بهادار نیویورک بازدهی بالاتر از مدل بازده موردانتظار مدل قیمتگذاری داراییها دارند. او با افزودن عامل ارزش بازار شرکت به رابطه بین بتای سهام و بازده آن در بازه زمانی ۱۹۳۶ تا ۱۹۷۵ دریافت شرکتهای کوچک به طور متوسط بازدهی بیشتری نسبت به شرکتهای بزرگ دارند که به اثر اندازه شناخته میشود. به عبارت دیگر وی دریافت، بین اندازه شرکت و بازدهی سهام رابطه معکوس وجود دارد. (قائمی و طوسی,۱۳۸۵).
چان، هامائو و لاکونیشوک[۲] (۱۹۹۱) رابطه بازده مقطعی سهام را با چهار متغیر نسبت سود به قیمت، اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و جریان نقدی در بورس اوراق بهادار توکیو در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۸ مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند، رابطه بازده با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار در مقایسه با رابطه بازده با سه متغیر دیگر از لحاظ آماری و اقتصادی معنادارتر است. به علاوه رابطه بازده با نسبت جریان نقدی به قیمت سهم، مثبت و با اندازه شرکت، منفی است. نتایج رابطه بین بازده و نسبت سود به قیمت نیز مبهم میباشد.
نتایج تحقیقاتی ذکر شده نشان میدهد که عوامل مورد نظر به تنهایی قادر به توضیح بازده سهام نمیباشند. در مدل آربیتراژی چنین بحث میشود که عوامل مختلفی برای تعیین بازده باید لحاظ شود اما این مدل، عاملی خاصی را برای این توضیح مشخص نمیکند.
پژوهش بهاندری[۳] (۱۹۸۸) نشان داد بین اهرم و میانگین بازده رابطه مثبت وجود دارد و بر مبنای آن، اگر درجه اهرم به مدل افزوده شود نتایج بهتری حاصل خواهد شد. تحقیقات بهانداری بیانگر این بود که اضافه کردن عامل اهرم به مدل CAPM موجب افزایش قدرت توضیحدهندگی آن میگردد.
کیم[۴] (۱۹۹۰) به بررسی تاثیر اندازه شرکت و نسبت سود به قیمت سهم بر بازده اقدام نمود. شرکتها بر مبنای اندازه در ده پرتفلیوی طبقهبندی شدند که شرکتهای کوچکتر در طبقه اول و شرکتهای بزرگتر در طبقه دهم بودند. کیم با استفاده از رگرسیون به بررسی میزان ارتباط و همبستگی بین اندازه و نسبت سود به قیمت شرکت با بازده پرداخت. او دریافت که میانگین بازده با ارزش بازار شرکت رابطه معکوس و با نسبت سود به قیمت شرکت رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر شرکتهای با ارزش بازار کوچکتر، بازده بالاتری نسبت به شرکتهای با ارزش بازار بزرگتر دارند و همچنین سبد سهام شامل شرکتهای دارای نسبت سود به قیمت شرکت کمتر نسبت به آنهایی که نسبت سود به قیمت شرکت بالاتری دارند، دارای میانگین بازده بیشتری هستند.
[۱] Banz
[۲] Chan, Hamao And Lakonishok
[۳] Bhandari
[۴] Keim
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد