پایان نامه بررسی سیستم گزارشات مدیریت و رشد فروش شرکت
نوشته شده توسط : admin

شبکه ها از لحاظ جغرافیایی

شبکه ها را از لحاظ جغرافیایی ممکن است به دو دسته شبکه های محلی و شبکه های گسترده (ون) دسته بندی کنند شبکه های گسترده نسبتا در حوزه جغرافیایی وسیعی از چندین مایل تا هزاران مایل گسترده اند در حالی که شبکه های محلی منابع محلی مانند رایانه ها و پایانه ها را در یک بخش یا ساختمان مربوط به شرکت یا سازمان به هم متصل می کنند. شبکه های محلی شامل مبادله بخش های اختصاصی و شبکه های محلی می باشند (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۹ ).

الف)شبکه محلی[۱]– شبکه محلی(LAN) ارتباط کامپیوترهای هر محل مثل یا شرکت را برقرار می کند. ارتباط بین کامپیوترها در این روش با استفاده از کابل مخصوص برقرار می شود، عمده مشکل این نوع شبکه ها محدودیت طول خط شبکه است (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۹ ).شبکه های محلی با استفاده از ریختار (توپولوژی) اتوبوسی یا حلقوی یا پهناوی باند بالا عموما توانایی بالایی در انتقال دارند استفاده از این شبکه ها برای انتقال حجم زیاد داده ها و با سرعت بسیار بالا از قبیل انتقال ویدیویی و گرافیکی پیشنهاد می شوند از شبکه های محلی برای اتصال رایانه های شخصی در یک اداره به منظور استفاده مشترک از چاپگرها و سایر منابع و یا اتصال رایانه ها به همدیگر و ماشین هایی که توسط رایانه در یک ساختمان یا کارخانه کنترل می شوند استفاده می شوند (لاودن، ۱۳۸۰، ص ۱۱۴).انواع شبکه های محلی عبارت اند (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۹-۱۰):

  • شبکه های Peer-to-Peer– در این نوع شبکه، تمام کامپیوترها به طور یکسان کار را آغاز می کنند. تمام کامپیوترها می توانند به صورت سرویس گیرنده و هم به صورت سرویس دهنده عمل کنند. امنیت و مجوزها در هر کامپیوتر شبکه مدیریت می شود. هر کامپیوتر در این گونه شبکه ها می تواند منابعی را از کامپیوترهای دیگر درخواست کند و منابع خود را با کامپیوترهای دیگر به اشتراک بگذارد. حداکثر تا ده کامپیوتر می توانند از طریق این نوع شبکه با همدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • شبکه های سرویس گیرنده/سرویس دهنده– در این نوع شبکه، کامپیوترهای سرویس دهنده منابعی را برای بقیه شبکه ها آماده می کنند. این روش پرهزینه تر از روش قبلی است ولی علاوه بر این که می توان تعداد کامپیوتر بیشتری را مدیریت کرد می توان گزینه های مدیریتی و امنیتی بیشتری را نیز ارایه کرد.

ب)شبکه های گسترده(WAN)[2]– این نوع شبکه ها بین قاره ای و موجب ارتباط بین کامپیوتر ها از طرق خطوط تلفن و ماهواره می باشد. در این روش هیچ گونه محدودیتی در تعداد کامپیوترهایی متصل به هم وجود ندارد. و برای ایجاد ارتباط کامپیوترها از طریق خط تلفن، به وسیله ای به نام مودم نیاز است (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۹). شبکه های گسترده ون در فاصله های جغرافیایی وسیعی از چندین مایل تا همه قاره ها گسترده هستند شبکه های گسترده ممکن است ترکیبی از خطوط انتقال تلفنی خطوط اختصاص ارتباطات ریزموج و ماهواره ای باشد خطوط انتقالی تلفنی یاخطوط راهگزینی خطوط تلفنی هستندکه شخص از طریق پایانه خویش داده ها را به رایانه دیگر انتقال می دهد تماس تلفنی از طریق مسیرها به مقصد تعیین شده هدایت یا منتقل می شود خطوط اختصاصی یا خطوط غیر راهگزینی خطوطی هستند که همواره برای انتقال داده ها در دسترس می باشند و مستاجر آن از شرکت های تلفن عمومی یافروشندگان رسانه های ارتباطی خصوصی اجاره یا خریداری کرد بیشتر شبکه های گسترده موجود از خطوط راهگزینی استفاده می کنند (لاودن، ۱۳۸۰،ص ۱۱۷).

ج )شبکه های بی سیم[۳] – انتقال بی سیم، که علایم از طریق هوا یا فضا و بدون هیچ ابزار فیزیکی ارسال می شوند به عنوان یکی از گزینه های بسیار مهم در برابر کانال های ارسالی فیزیکی مانند سیم های بافته کابل های هم محور  و فیبر نوری ظهور یافته اند.رسانه انتقال بی سیم، طیف الکترومغناطیسی است. بعضی از انواع انتقال بی سیم مانند ریز موج ها یا ماورای قرمز دامنه طول موج (فرکانس) طیف خاصی را اشغال می کند که با مقیاس مگا هرتز آن را می سنجند در واقع دیگر انواع انتقال بی سیم دارای استفاده های کاربردی هستند مانند تلفن های همراه و ابزار صدا کردن (پی جویی) که وسیله موسسات قانونگذار ملی یا توافقات بین المللی محدوده مشخصی از فرکانس به آن ها کارکردهای خاص و وظایف انتقال داده ها به آن ها سپرده می شود. شبکه های بی سیم نسبت به شبکه های سیم کشی شده می توانند گران تر، کندتر و همراه با خطای بیشتر باشند. تهیه انرژی و پهنای باند در تجهیزات بی سیم به مدیریت قوی سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند است حفظ امنیت و اسرار خصوصی در شبکه های بی سیم مشکل ساز است زیرا انتقال بی سیم را به راحتی می توان کنترل کرد اگر شبکه ها از استانداردهای گوناگون استفاده کنند به راحتی   نمی توان داده ها را بین شبکه های بی سیم مختلف انتقال داد (لاودن، ۱۳۸۰، ص ۱۰۵).

د)شبکه رقومی خدمات یکپارچه[۴] (ISDN)– استانداردی بین المللی برای دسترسی از طریق شبکه های تلفنی است که خدمات صدا، داده، تصویر، را در یک حلقه ارتباطی واحد یکپارچه می سازند. خدمات    آی اس دی ان در دو سطح وجود دارد آی اس دی ان با سرعت پایه و آی اس دی ان با سرعت پیشرفته  آی اس دی ان با سرعت پایه داد ها را با سرعت ۱۲۸ کیلوبایت در ثانیه از طریق خطوط تلفن محلی موجود منتقل می کند سازمان ها و افرادی که انتقال با پهنای باند بالا نیاز دارند و یا می خواهند به طور هم زمان و از طریق یک خط فیزیکی صدا و داده را منتقل کنند ممکن است از این خدمات استفاده کنند آی اس ای دی ان، با سرعت پیشرفته دارای ظرفیت انتقال محدوده مگابایت هستند و برای کاربرانی طراحی شده است که از خدمات ارتباطات راه دور بیشتر استفاده می کنند(لاودن ۱۳۸۰، ص ۱۲۰).

و)شبکه دی اس ال [۵](DSL)– فن آوری دی اس ال همانند آی اس دی ان برای انتقال صدا، داده ویدئو از خطوط تلفنی مسی استفاده می کند اما ظرفیت انتقال بیشتری نسبت به آی اس دی ان دارند این فن آوری چند نوع مختلف می باشد خط مشترک کننده دیجیتال نامتقارن که به هنگام دریافت داده ها دارای سرعت انتقال ۵/۱ تا۹/۱ مگا بایت در ثانیه می باشد و هنگام ارسال داده ها با سرعت انتقال آن تا ۶۴۰ کیلوبایت در ثانیه می رسد خط مشترک کننده دیجیتال متقارن که همان سرعت انتقال را به هنگام ارسال و دریافت داده ها تا ۳ مگا بایت در ثانیه پشتیبانی می کنند(لاودن؛ ۱۳۸۰، ص ۱۲۱).

ه )فیبر نوری[۶]–  کابل های فیبرنوری هزاران رشته از فیبر نازک شیشه ای است که ضخامت هر یک به اندازه موی سر انسان است و در داخل کابل قرار گرفته اند، داده ها به وسیله ابزار لیزری از طریق کابل فیبر نوری به شکل پالس های نوری و با سرعت ۵۰۰ کیلو بیت تا چندین میلیارد بیت در ثانیه ارسال می شود کابل فیبر نوری نسبت به رسانه های سیمی به طور قابل ملاحظه ای سریع تر، سبک تر و بادوام تر و برای سیستم هایی که به ارسال حجم زیادی از داده ها نیاز دارند بسیار مناسب می باشند اما کار با کابل های فیبر نوری مشکل تر، گران تر و نصب آن نیز مشکل تر می باشد در بیشتر شبکه ها برای تاسیس زیرساخت با سرعت بالا در کابل های فیبر نوری استفاده و از سیم های بافته و سیم های هم محور (کواکسیل[۷]) برای اتصال زیرساخت به یک ابزارها استفاده می شود(لاودن، ۱۳۸۰،ص ۱۰۵).

۲-۱-۱۰) کاربرد فن آوری اطلاعات

از روزی که افرادی  به عنوان محقق و اندیشمند وظیفه تحقیق و جستجوی علوم و راهنمایی جوامع را به عهده گرفتند تا امروز که سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی[۸] با عنوان همچون سیستم های خبره و پایگاه های دانش وظیفه هم فکری و جست و جوی اطلاعات را به عهده دارند اطلاعات نقش اصلی را عهده دار بوده است و در این بین وجود مراکز پایگاه ها داده و مدیریت آن ها به روش های مختلف اعم از سنتی، سلسله مراتبی، رابطه ای و شبکه ای نقش اساسی در سرعت بخشیدن به روند مدیریت اطلاعات را ایفا کرده اند(محمدیان روشن ۱۳۸۹، ص ۲۵).

فن آوری اطلاعات در زمره زیربنایی حرکت جوامع و نسل آینده در کلیه زمینه هاست و به عنوان ابزار مهم برای رشد سایر بخش ها مهم بوده و هست. برنامه ریزی های سایر کشورها نشان می دهد که عمق تاثیرات فن آوری اطلاعات بسیار عمیق است و نادیده گرفتن آن به نداشتن جایگاهی در عصر جدید خواهد انجامید. از این رو، ضرورت نگرش به آینده و حرکت های جهانی ایجاب می کندکه در هر کشوری فن آوری اطلاعات به عنوان امری مهم در نظر گرفته شود و توجهی خاص به آن مبذول شود.شناخت ارکان تشکیل دهندۀ فن آوری اطلاعات، معرفی کاربردها، و نقش هایی که این فن آوری در ابعاد مختلف جوامع پیدا کرده است، به همراه سیاست های توسعه فن آوری اطلاعات در کشورهای مختلف برای کلیه دست اندرکاران، کاربران، و آینده سازان مفید است. فن آوری اطلاعات می تواند از سوی افراد، گروه های کاری، سازمان ها، یا ارتباطات بین سازمانی به صورت مشترک به کار گرفته شود.نمودار( ۲-۱) چهارچوبی را برای فن آوری اطلاعات نشان می دهد(احمدی و همکاران، ۱۳۸۳، ص ۵۵).

سازمان های خارجی           سازمان                              گروه ها                               افراد
 
– وظایف مدیریتی

 

– طراحی سازمان

– تدوین استراتژی

– هدایت و کنترل

– تصمیم گیری

– طراحی خدمات و محصول

– مدیریت فرایندها

 

 

 

 

 

 

 

 

– فن آوری در حال تغییر

 

– انواع سیستم های اطلاعاتی

– سیستم های بین سازمانی

– شبکه های و ارتباطات

– بانک های اطلاعاتی

– سیستم های هوشمند

 

[۱].Local Arae Network

[۲].Wide Area Network

[۳] Wireless

[۴]. Integted services Digital Netwoeks(ISDN)

[۵] .Digital Subscriber Line (DSL)

[۶]. Optical fiber

[۷] Kuaksyl

[۸] Artificial Intelligence

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: