پایان نامه گرایش دبیران به تفویض اختیار مدیر و رابطه آن با رضایت شغلی آنان
نوشته شده توسط : admin

۱ گرایش

تعریف نظری

واژه گرایش که در زبان انگلیسی tendency معنا شده است به معنا ی آمادگی ذهنی برای یک عمل خاص است و عبارتست از یک نوع آمادگی فکری و اعصابی (احساسی ) که بوسیله تجربه سازماندهی می شود و بر روی عکس العمل انسان نسبت به کلیه پدیده ها و وضعیت هایی که با او سر و کار دارد تاثیر جهت دهنده یا پویا می گذارد ( رفیع پور ، ۱۳۷۲ ص ۶)

جی – دبیلیو- آلاپورت۱در تعریف گرایش می نویسد :ًحالت ذهنی یا عصبی حاکی از تمایل که از طریق تجربه سازمان یافته و بر پاسخ های فرد به تمامی موضوعات و وضعیت ها یی که با آن در ارتباط است تاثیر جهت دار و پویا ً (اتو کلاین برگ۲ ، مترجم کاردان ، ۱۳۶۸ ، ج ۲ ص ۵۳۸)

 تعریف عملیاتی

در این پژوهش منظور از گرایش میزان تمایل ذهنی افراد به موضوعات و مولفه های مد نظر در توانمند سازی نیروی انسانی می باشد و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان گرایش افراد به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی سنجیده شده است .

۳-۸-۱ نیروی انسانی

تعریف نظری

نیروی انسانی یک سازمان عبارتست از تمام افرادی که در سطوح مختلف سازمان مشغول به کار هستند (وندال ، ۱۹۸۶ ص ۴ )۳

تعریف عملیاتی

در این پژوهش منظور از نیروی انسانی عبارتست از تمامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شهر تهران است اعم از نیروهای  رسمی و قرار دادی که در مقاطع مختلف این منطقه ۱۸ شهر تهران در سال ۹۱ مشغول به کار هستند .

۱-G-W-Alaport

۲-Otoklinebrg

-Wendell3

 

 

۱۰

۴-۸-۱ آموزش سئوال ۱  

تعریف نظری

آموزش در لغت به معنای تعلیم و اسم مصدر آموختن می با شد . (فرهنگ عمید)در واقع به هر عمل که بتواند دانش ، مهارت و یا رفتار افراد را بهبود بخشد آموزش اطلاق می گردد.(ابطحی ،۱۳۸۶ ص ۶)

آموزش کارکنان ، کوشش مداوم و برنامه ریزی شده است که برای افزایش توانایی های  کارکنان و بهبود سطح عملکرد و شایستگی آنان انجام می گیرد ؛به بیانی دیگر ، منظور از آموزش ، ارتقای مهارت ها ، دانش ، نگرش ها و یا رفتار اجتماعی کارکنان است ( به نقل از ابطحی ، ۱۳۸۶ ص ۱۵۰ )

عملیاتی 

جهت سنجش میزان گرایش به آموزش از سئوالات ۱ تا ۵ پرسشنامه تحقیق استفاده شده است .

۵-۸-۱ تفویض اختیار سئوال ۲

تعریف نظری

تفویض در لغت به معنای واگذار کردن اختیار به دیگری ، انتقال پاره ای (ویا تمام ) اختیارات از شخصی به شخص دیگر ( عمید ، ج ۲ )و همچنین به معنای کار با کسی گذاشتن ، سپردن و باز گذاشتن کار خود به کسی ، واگذاری ، تسلیم و سپردگی است ( دهخدا ، ج ۱).

تفویض اختیار فرآیندی است که توسط آن مدیر یا سر پرست ، بخشی از اختیارمشروع خود را بدون انتقال مسئولیت نهایی خود به زیر دست واگذار می کند . اختیار یعنی قدرت تصمیم گیری برای هدایت فعالیت ها و اعمال دیگران . در واقع اختیار رسمی و قدرت ناشی از وسیله ی انجام دادن وظایف و مسئولیت ها برای رسیدن به هدف های سازمان است . فایول در تعریف اختیار چنین میگوید : حق صدور دستورات و طلب اطاعت از آن تفویض اختیار عبارت از است از انتقال اختیار و مسئولیت رسمی از مافوق به زیر دست برای انجام دادن وظایف خاص . تفویض اختیار از رده های بالای مدیریت آغاز می شود و به سطوح پایین تر انتقال می یابد ( ال دفت  ، ۱۹۹۷ ، ترجمه پارساییان و اعرابی ، ۱۳۷۷ ص ۵۶ ).۱

 

 

 

۱-L.Daft

 

۱۱

تعریف عملیاتی

جهت سنجش میزان گرایش به تفویض اختیار ا سئوالات ۶ تا ۱۰ پرسشنامه پژوهش استفاده شده است .

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 685
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: