پایان نامه نقش بین سبک تصمیم گیری عقلایی مدیران با رویکرد مالی
نوشته شده توسط : admin

انواع سبک تصمیم گیری از دیدگاه کرینر:

کرینر تصمیمات را از لحاظ سطح ابتکاری بودن به سه نوع معمول،  اصلاحی و نوآورانه و به لحاظ برد زمانی و تاثیرگذاری( سطح مدیریتی درگیر )به سه نوع روزانه، تاکتیکی و راهبردی تقسیم بندی میکند(مدیریت و توسعه ،۱۳۹۰).

انواع سبک تصمیم گیری از دیدگاه اسنهارد:

اسنهاردبیان داشت که تفاوت های سبکهای تصمیم گیری مربوط به نسبت اطلاعات مورد استفاده و جایگزین ها و ترکیب داده های چندگانه است . یکی از خصوصیات جالب تئوری اسنهارد تصوریست که مخالف تئوری تصمیم سنتی است.وقتی تصمیم گیرندگان از اطلاعات زیادی استفاده می کنند، به انتخابهای زیادی توجه می کنند وتلاش می کنند تا داده هارا ترکیب کنند وسرعت تصمیم لزوماً کم نیست. وقتی شخصی دریک حوزه آگاهی و دانش دارد،  حتی وقتی منابع ورودی چندگانه مورد توجه قرار می گیرد، می تواند تصمیمات سریعی اتخاذ کند (تاتوم و همکاران ، ٢٠٠٣).

انواع سبک تصمیم گیری از دیدگاه محمد باقریان و همکاران:

محمد باقریان و همکاران ( ١٣٨٠ ) سبکهای تصمیم گیری را به ده سبک تقسیم میکنند :

١) عقلایی :

در این سبک فرد با در اختیار داشتن تمامی اطلاعات لازم و تجزیه و تحلیل تمامی گزینه ها وپی آمدهای هر یک، یک راه راکه بهترین است برمی گزیندکه دارای هشت مرحله است و به دو بخش شناسایی مسئله و حل آن تقسیم میشود .

٢) عقلایی محدود :

عقلانیت انسان محدود است واین محدودیت ناشی از ذهن آدمی است که نمی تواندتمامی راه حل های ممکن برای حل یک مسئله را بشناسد و مطلوبیت و عواقب ناشی از انتخاب هر یک از راه حل ها را به طور کامل و به درستی پیشبینی کند.بنابراین نمی توان تصمیمی گرفت که در هر زمان و مکان بهترین تصمیم به شمار بیاید .

٣) علمی تصمیم گیری :

این سبک شبیه روش عقلایی است که در آن از آمار و ریاضی و شبیه سازی و کامپیوتر استفاده می کنند و در جایی کاربرد دارد که مسائل قابل تجزیه و تحلیل بوده و متغیرها را نیز بتوان مورد شناسایی قرار داد.

۴) کارنگی :

سبک کارنگی به وسیله ریچارد سیرت،  جیمز مارچ و هربرت سایمون ارائه شد.آنان نشان دادندکه در تصمیماتی که در سازمان گرفته می شوندتعدادزیادی مدیر دخالت دارند وتصمیم نهایی مبتنی بر نوعی ائتلاف است که بین مدیران به وجود می آید.این ائتلاف عبارت است از همکاری تعدادی از مدیران که درباره هدفهای سازمان و اولویتها توافق نظر دارندکه این توافق نظر شرط کیفیت آن تصمیم به شمار نمی آید .

۵)تصمیم گیری مرحله ای :

تصمیمات مهمی که در سازمات های بزرگ گرفته می شود به صورت یک سلسله تصمیمات کوچک بوده و در مجموع به صورت یک تصمیم عمده درمی آیند که شامل سه مرحله  شناسایی ، ارائه راه حل و انتخاب می باشد

۶) ادغام فرآیند مرحله ای و کارنگی :

هنگامی که دو بخش فرایند تصمیم گیری یعنی شناسایی مسئله و حل مسئله بصورت همزمان بسیار نامطمئن باشد،   الگوی کارنگی در مرحله شناسایی مسئله و الگوی مرحله ای در بخش حل مسئله چاره ساز خواهند بود و حالتی ترکیبی ایجاد می کنند .

٧)مدل سطل زباله [۱]:

ویژگی این سبک این است که فرآیند تصمیم گیری به عنوان یک سلسله مراحل پیاپی نیست که با مسئله یا مشکلی شروع شود و با یک راه حل به پایان برسد. در واقع ممکن است فرآیند شناسایی مسئله و ارائه راه حل هیچ رابطه ای با هم نداشته باشند .(سلمانی،۱۳۸۴) از این سبک به نام “کشکول” نام برده است و بیان می کندکه این سبک،  بیشتر

در سازمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که برای تحقق اهداف اختلاف نظر وجود دارد، رابطه علت و معلولی به دلیل فقدان شناخت بین مشکلات و راه حل برقرار نمی شود، سازمان به مشکلات به دلیل ناتوانی در حل آن ها خو گرفته است و آمار جابجایی و ترک سازمان بالاست.

٨)تصمیم گیری اقتضایی :

مبتنی بر این اصل است که کاربرد هر تصمیم یا روشی به وضعیت محیط یا شرایطی بستگی داردکه سازمان در آن واقع شده است . دو ویژگی سازمانی که در تعیین روش تصمیم گیری نقش مهمی ایفا می کنند عبارتند از : توافق نظر در مورد هدف و دانش فنی در مورد شیوه های تامین آن هدفها

 

 

 

 

٩) تصمیم گیری در بحران :

در اینجا ماهیت مسئله و شرایط محیطی محورکانونی تحولات است وکیفیت تصمیم گیری تابع سه عامل قرار گرفته است : کیفیت اطلاعاتی که وارد فرآیند تصمیم گیری می شود، بیان صحیح و روشن هدف و قوه درک وتوان ذهنی و شعور تصمیم گیرنده .

١٠)تصمیم گیری در نظریه آشوب :

در این نظریه به وضعیتی آشوبی یا بی نظم گفته می شود که به علت عدم وجود قوانین مشخص، امر پیشبینی میسر نیست و یکی از مفروضات این نظریه این است که بین پدیده ها رابطه خطی وجود ندارد.بنابراین نمی توان روند گذشته را به حال و آینده تسری داد .

[۱] Garbage can model

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

پیمایش نوشته





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: