پایان نامه سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور –
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

 

پایان نامۀ دوره کارشناسی ارشد ، رشته فلسفۀ غرب

 

سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه– با تاکید بر فیشته و شوپنها ور –

 

استاد راهنما :جناب آقای  دکتر رضا سلیمان حشمت

استاد مشاور :جناب آقای  دکترحسین  کلباسی اشتری

بهمن 1388

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده
الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف): موضوع این پایان نامه در باب معنای «اراده » از نظر دو فیلسوف تاثیر گذار غربی یعنی کانت و نیچه است که افکار  هر یک از آنها همچون نقطه عطفی در تغییر نگرش فلسفی نقش غیر قابل انکاری داشته . « اراده » به عنوان محل تلاقی عمل و نظر ، از جمله قوای درونی انسان است که افکار انسانی صرفا از طریق آن امکان تحقق در این جهان را می یابند و به این دلیل فهم معنای « اراده » در فلسفۀ هر متفکری این امکان را برای ما فراهم می آورد تا بتوانیم  بهتر به نتایج مترتب بر آن فلسفه وقوف حاصل نماییم . در این نوشتار برای خواننده آشکار می گردد که چگونه برداشت هر متفکری از آزادی و اختیار ، ریشه در نوع نگرش نظری آن فرد به جهان هستی دارد و همچنین مشخص می شود که  تغییر نگرش در معنای آزادی  و اراده در طول تاریخ ، چگونه سبب دگرگونی در معنای  شناخت ، اخلاق ، حقوق , تاریخ و هنر  گشته است  .

ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع چارچوب نظری و پرسشها و فرضیه‌ها:

مبانی نظری تحقیق در باب معنای « اراده » ریشه در مباحث امکان و ضرورت ، خیر و شر ، وحدت و کثرت در باب اصول اخلاقی دارد که در نهایت به مبحث  جبر و اختیار  می انجامد . پرسش اصلی در این نوشتار عبارت است از این مسئله که چگونه عقل انگاری کانتی  که خواهان حکومت عقل خود مختار بشری  بر تمامی شئون انسانی است ، در نهایت به اراده انگاری نیچه ای می انجامد که صرفا مبتنی بر قدرت و توانایی انسانی بسیار انسانی است ؟

همچنین در این نوشتار آشکار می گردد که چگونه خودمختاری عقل که در کانت به صورت خود آیینی عقل عملی ظهور می کند ، شالودۀ اصلی نظرات کانت  در سایر ابواب فلسفه است و این نحوی نگرش چه تاثیراتی بر سه فیلسوف دیگر برجای گذاشته است .

پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعۀ مورد تحقیق، نمونه‌گیری و روشهای نمونه‌گیری، ابزار اندازه‌گیری، نحوۀ اجرای آن، شیوۀ گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها: روش تحقیق در این نوشتار از شیوۀ کتابخانه ای بوده است .  شیوۀ نگارش : در این رساله ابتدا در طی فصول اول تا چهارم به تبیین معنای اراده در چهار فیلسوف مورد بحث پرداخته ایم و در فصل پنجم با جمع بندی مطاالب فصول گذشته ، چگونگی تغییر نگرش در باب اراده از عقل انگاری به اراده انگاری و تاثیرات این تغییر نگرش در سایر ابواب فلسفه ، آشکار شده است .......

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: