پایان نامه ارشدمدیریت:تاثیرساختارسازمانی شرکت حمل و نقل وخدمات کانتینری در پیاده سازی مدیریت دانش
نوشته شده توسط : admin

اهداف مدیریت دانش در سازمان ها

سازمانهای پایبند به مدیریت دانش با ایجاد انگیزه، تمایل به دانش اندوزی را در کارکنان فراهم می کنند و در نتیجه، در چنین سازمانهایی یادگیری امری حیاتی محسوب می شود. از طرفی در مدیریت دانش، آموزش محض کارکنان هدف نیست، بلکه تجارب در گنجینه دانایی سازمانها حفظ می شود و این ذخیره همواره در دسترس کارکنان قرار می گیرد و نشر دانش و یادگیری، هدفمند می باشد. بنابراین، مدیریت دانش به سازمانها کمک می کند تا از طریق یادگیری و بازآفرینی دانش، دانایی به طور مداوم به کارگیری، تجزیه و تحلیل و به هنگام شود. همچنین با توجه به تحولات سریع جامعه، سازمانها در هزاره سوم نمی توانند از تغییرات جلوگیری کنند مگر اینکه تغییرات را شناسایی کرده، نسبت به آن واکنش نشان دهند و  بر تغییرات مدیریت نمایند. از منظر مدیریت دانش، سازمان به طور مداوم در حال رشد می باشد. از این رو اگر بخواهیم اهداف مدیریت دانش را به صورت تفصیلی مطرح کنیم به موارد زیر می توانیم اشاره کنیم:

–  تبدیل دانایی فردی به دانایی سازمانی

–  پاسخگویی سریع تر و خلاق به نیازها

–  نوآوری های سریع تر و ارائه خدمات بهتر

–  بهره گیری از دارایی های ذهنی کارکنان

–  تسریع یادگیری و ارتقای مهارت افراد

–  ارتقای بهره وری در سازمان

–  تسهیل در تصمیم گیری و رویارویی با چالش ها(کثیری نژاد، ۱۳۸۴)

داونپورت نیز چهار هدف زیر را به عنوان اهداف مدیریت دانش برشمرده است:

–  ایجاد مخازن و منابع دانش

–  تسهیل و بهبود دستیابی به دانش و توزیع آن

–  تقویت محیط دانش

–  اداره موثر دانش به عنوان یک دارایی(ابطحی، صلواتی، ۱۳۸۵ : ۱۰۲)

۲-۹-فرآیند مدیریت دانش

دانش بر خلاف دیگر منابع، نامتناهی است و با استفاده بیشتر، حجم آن افزایش می باید و در ذهن افراد جای دارد. تمرکز مدیریت دانش بر روی افراد است و بر افراد به عنوان منابع دانش تاکید دارد. تلاش مدیریت دانش در آشکار کردن سرمایه های ضمنی و ناملموس و به کار بردن آنها برای بقای سازمان و مزیتی در عرصه رقابت سازمانی است.

به طور کلی می توان فرآیند مدیریت دانش راشامل: شناسایی دانش، تحصیل دانش، توسعه دانش, به اشتراک گذاری دانش، بهره برداری دانش و حفاظت از دانش دانست.

در زیر به طور خلاصه هر یک از مراحل فرآیند مدیریت دانش را شرح می دهیم:

شناسایی دانش:

در این مورد بسیاری از سازمانها یک طرحی از دانش، داده ها، اطلاعات و مهارتهای مورد نیاز داخلی و خارجی ایجاد کرده اند. مدیریت دانش موثر باید در شفاف سازی داخلی و خارجی فعال باشد.یکی از این ابزارها نقشه دانش است. نقشه دانش تخصص ها و دانش مورد نیاز افراد را با محل قرارگیری آنها در سازمان مشخص می کند.

تحصیل دانش:

روابط با مشتریها، حمایت کنندگان، رقبا و شرکا باعث ارائه دانش می شود. در این امر ابزاری چون تلفن، ویدئو کنفرانس، اینترنت، اینترانت موثر است. سازمان می تواند دانش جدیدی را که خود   نمی تواند توسعه بدهد را بخرد، به این صورت که با استخدام کارشناسان می تواند از تخصص و دانش آنها برای رسیدن به اهداف سازمانی کمک بگیرید. یکی از راههای دیگر به دست آوردن دانش جدید، همکاری و مشارکت با بخشهای دیگر

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: