- تعریف کارسنجی
برای به دست آوردن تعریف موردنظر باید هدفها و نتیجههایی را که از کارسنجی عاید سازمان میشود شناخت. عده هدفهایی که از کارسنجی در سازمان دنبال میشود به شرح زیر است:
زمان برای کار: میدانیم که مجموعهی فعالیتهای یک فرد یا عده افرادی که برای تولید کالا یا انجام خدمتی کار میکنند زمانی مشخص را به خود اختصاص میدهد. مثلاً برای تولید یک جفت کفش در یک خط تولید کارخانهای یا دستی و یا حتی انفرادی مجموعهای از فعالیتها گرد هم میآیند تا کفش موردنظر در زمانی معین تولید شود. صدور پاسخ استعلام از یک سازمان، نمونهای از ارائهی خدمت است که برای تحقق آن هم عدهای در یک خط کاری فعالیت میکنند تا کار موردنظر انجام شود. در همهی این صورتها این دو مورد صادق است(دانشگرزاده، ۱۳۸۸،۱۹۵).
الف- کارکردن یا تولید کالا از آغاز تا انجام مرکب از چندین جزء کار درخور شناخت و تفکیک است.
ب- برای انجام دادن کل کار زمانی اختصاص مییابد که آن زمان نیز حاصل جمع زمانهای انجام گرفتن اجزاء کار است.
با دقت در موارد پیش گفته شده میتوانیم هدف یا نتیجه کارسنجی را به دست آوردن زمان مصروفه برای تولید یک واحد کالا یا ارائهی یک واحد خدمت بدانیم و به همین اعتبار تعریف کارسنجی عبارت خواهد بود از:
«مجموعهی اقدامات منجر به محاسبهی زمان انجام اجزاء کار و نهایتاً مجموع کار»
زمان استاندارد: زمانی که در تعریف پیشین مدنظر بود زمان انجام گرفتن کار ناشی از برداشت بود، یعنی زمان خالص انجام دادن کار.
میدانیم که نیروی انسانی برای انجام دادن کارها به صورت مستمر و بدون ایست کار نمیکند. بلکه نظر به ماهیت جسمی و توان خود هر چند گاه نیاز به رفع حوایج شخصی، رفع خستگی و تمدید قوا و برخی مواقع رسیدگی به کارهای شخصی خود دارد که این زمان نیز باید برای رسیدن به زمان واقعی انجام دادن کار، به زمان خالص انجام گرفتن کار افزوده شود (اضافاتی این چنین را که به زمان خالص انجام کار افزوده میشود، اضافات مجاز مینامند.) حاصل این افزایش رسیدن به زمانی است موسوم به «زمان استاندارد» بر همین قیاس است که کارسنجی را چنین تعریف میکنند:
«کارسنجی عبارت است از مجموعهی اقداماتی برای محاسبهی زمان استاندارد انجام گرفتن کار»
نیروی انسانی مورد نیاز: با به دست آوردن زمان استاندارد برای انجام دادن هر کار یا جزء از کار و در دست داشتن زمان رسمی انجام دادن کار هر نفر، میتوان برآورد کرد که مثلاً برای تولید روزانه هزار جفت کفش در خط تولید به چند نفر نیروی انسانی در سطوح تخصصی، صفی، ستادی و غیرتخصصی نیاز میباشد. حاصل استفادهای این چنین از کارسنجی تعریفی به این شرح را ارائه میدهد:
«کارسنجی عبارت است از محاسبهی نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام دادن کارهای مشخص در یک سازمان»(همان، ۱۹۶)
سازماندهی: یکی از فنون بهبود روشها که به کار سازماندهی میآید جدول تقسیم کار است. اما باید دانست که جدول تقسیم کار چون به محاسبهی بازدهی افراد نمیپردازد و تنها سعی در تعدیل تقسیم زمان تحت اختیار بین نیروی شاغل و تقسیم کار بر اساس تخصص افراد دارد، نمیتواند وسیلهی مفیدی برای سازماندهی به معنای کامل آن باشد. اما کارسنجی در محاسباتی که میکند این امکان را فراهم سازد تا سازماندهی براساس کمیت واقعی بازده افراد صورت گیرد. از اینرو در برخی از تعاریف کارسنجی را:
«فن تعیین نیروی انسانی موردنیاز برای انجام دادن کارها براساس تخصص دانستهاند که در واقع همان مفهوم سازماندهی را از نظر کمی و کیفی ارائه کردهاند.»
نیروی انسانی مشغول به کار: کارسنجی در یک سازمان دایر مشغول به کار شکلی دیگر دارد و هدفی دیگر را دنبال میکند(همان،۱۹۷).
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: