دانلود پایان نامه بررسی استقرار کارت هوشمند سوخت در افزایش تعهد شهروندان به خدمات
نوشته شده توسط : admin
  • تعریف کارسنجی

برای به دست آوردن تعریف موردنظر باید هدف­ها و نتیجه­هایی را که از کارسنجی عاید سازمان می­شود شناخت. عده هدف­هایی که از کارسنجی در سازمان دنبال می­شود به شرح زیر است:

زمان برای کار: می­دانیم که مجموعه­ی فعالیت­های یک فرد یا عده افرادی که برای تولید کالا یا انجام خدمتی کار می­کنند زمانی مشخص را به خود اختصاص  می­دهد. مثلاً برای تولید یک جفت کفش در یک خط تولید کارخانه­ای یا دستی و یا حتی انفرادی مجموعه­ای از فعالیت­ها گرد هم می­آیند تا کفش موردنظر در زمانی معین تولید شود. صدور پاسخ استعلام از یک سازمان،‌ نمونه­ای از ارائه­ی خدمت است که برای تحقق آن هم عده­ای در یک خط کاری فعالیت می­کنند تا کار موردنظر انجام شود. در همه­ی این صورت­ها این دو مورد صادق است(دانشگرزاده، ۱۳۸۸،۱۹۵).

الف- کارکردن یا تولید کالا از آغاز تا انجام مرکب از چندین جزء کار درخور شناخت و تفکیک است.

ب- برای انجام دادن کل کار زمانی اختصاص می­یابد که آن زمان نیز حاصل جمع زمان­های انجام گرفتن اجزاء کار است.

با دقت در موارد پیش گفته شده می­توانیم هدف یا نتیجه کارسنجی را به دست آوردن زمان مصروفه برای تولید یک واحد کالا یا ارائه­ی یک واحد خدمت بدانیم و به همین اعتبار تعریف کارسنجی عبارت خواهد بود از:

«مجموعه­ی اقدامات منجر به محاسبه­ی زمان انجام اجزاء کار و نهایتاً مجموع کار»

زمان استاندارد: زمانی که در تعریف پیشین مدنظر بود زمان انجام گرفتن کار ناشی از برداشت بود،‌ یعنی زمان خالص انجام دادن کار.

می­دانیم که نیروی انسانی برای انجام دادن کارها به صورت مستمر و بدون ایست کار نمی­کند. بلکه نظر به ماهیت جسمی و توان خود هر چند گاه نیاز به رفع حوایج شخصی، رفع خستگی و تمدید قوا و برخی مواقع رسیدگی به کارهای شخصی خود دارد که این زمان نیز باید برای رسیدن به زمان واقعی انجام دادن کار، به زمان خالص انجام گرفتن کار افزوده شود (اضافاتی این چنین را که به زمان خالص انجام کار افزوده می­شود، اضافات مجاز می­نامند.) حاصل این افزایش رسیدن به زمانی است موسوم به «زمان استاندارد» بر همین قیاس است که کارسنجی را چنین تعریف می­کنند:

«کارسنجی عبارت است از مجموعه­ی اقداماتی برای محاسبه­ی زمان استاندارد انجام گرفتن کار»

نیروی انسانی مورد نیاز: با به دست آوردن زمان استاندارد برای انجام دادن هر کار یا جزء از کار و در دست داشتن زمان رسمی انجام دادن کار هر نفر، می­توان برآورد کرد که مثلاً برای تولید روزانه هزار جفت کفش در خط تولید به چند نفر نیروی انسانی در سطوح تخصصی، صفی، ستادی و غیرتخصصی نیاز می­باشد. حاصل استفاده­ای این چنین از کارسنجی تعریفی به این شرح را ارائه می­دهد:

«کارسنجی عبارت است از محاسبه­ی نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام دادن کارهای مشخص در یک سازمان»(همان، ۱۹۶)

سازماندهی: یکی از فنون بهبود روش­ها که به کار سازماندهی می­آید جدول تقسیم کار است. اما باید دانست که جدول تقسیم کار چون به محاسبه­ی بازدهی افراد نمی­پردازد و تنها سعی در تعدیل تقسیم زمان تحت اختیار بین نیروی شاغل و تقسیم کار بر اساس تخصص افراد دارد، نمی­تواند وسیله­ی مفیدی برای سازماندهی به معنای کامل آن باشد. اما کارسنجی در محاسباتی که می­کند این امکان را فراهم سازد تا سازماندهی براساس کمیت واقعی بازده افراد صورت گیرد. از این­رو در برخی از تعاریف کارسنجی را:

«فن تعیین نیروی انسانی موردنیاز برای انجام دادن کارها براساس تخصص دانسته­اند که در واقع همان مفهوم سازماندهی را از نظر کمی و کیفی ارائه کرده­اند.»

نیروی انسانی مشغول به کار: کارسنجی در یک سازمان دایر مشغول به کار شکلی دیگر دارد و هدفی دیگر را دنبال می­کند(همان،۱۹۷).

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 468
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: