پایان نامه رشته مهندسی مواد تغییر آلیاژ سرسیلندر از Al-Si-Cu به Al-Si-Mg
نوشته شده توسط : admin

 دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی مواد – شناسایی و انتخاب مواد فلزی

عنوان :
تغییر آلیاژ سرسیلندر از Al-Si-Cu به Al-Si-Mg در موتور های دیزلی سواری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده
با توجه به رویکرد جهان به موتورهای دیزل، مدتی است که شرکتهای داخلی تولید خودرو به فکر
تولید این نوع موتور افتاده اند . در همین راستا یکی از قطعاتی که در موتور در اثر تغییر سوخت
دستخوش تغییر می شود سرسیلندر می باشد .
تغییراتی که در اثر تغییر سوخت در موتور ایجاد می شود شامل تغییر در فشار،دما و نوسان در
مقدار محصولات احتراق است که هر کدام از این موارد بر روی انتخاب آلیاژ مناسب در سرسیلندر
موثر خواهد بود .
به دلیل متفاوت بودن ارزش حرارتی گازوئیل نسبت به بنزین، فشار و دما تغییر خواهد نمود، پس
آلیاژ مورد استفاده در تولید سرسیلندر باید بتواند شرایط کارکرد جدید را تحمل نماید. در همین
راستا، شرکت اروپایی AVL برای تولید این قطعه بسیار مهم در موتور اتومبیل، گروه آلیاژی
Al-7Si-Mg را معرفی کرده است ، در واقع آلیاژهای A356 و A357 برای این کاربرد در نظر
گرفته شده است .
این آلیاژ نسبت به آلیاژهای قبلی که در تولید سر سیلندر موتورهای بنزینی کاربرد داشته است از
شرایط بهتری برخوردار است. استحکام نهایی و استحکام تسلیم به مراتب بالاتر این گروه نسبت به
گروه آلیاژ ی قبلی یعنی Al-Si-Cu، انتقال حرارتی بالاتر از برتری های این آلیاژ نسبت به آلیاژهای
قبلی است، در ضمن اینکه گروه آلیاژی Al-7Si-Mg به دلیل داشتن مقادیر کم مس در ترکیب
خود، خوردگی در محیط خورنده به حداقل می رسد، در مجموع گروه آلیاژی Al-7Si-Mg نسبت
به گروه آلیاژی Al-Si-Cu برای کارکرد در شرایط جدید مناسب تر می باشد

مقدمه
یکی از راههای مقابله با افزایش مصرف بنزین استفاده از وسایل نقلیه ای است که از موارد دیگر به عنوان
سوخت استفاده می نمایند.در همین راستا در جهان فعالیت هایی انجام شده و خودروهای سواری با
سوخت گازوئیل ،خودروهای هیبریدی، خودروهای خورشیدی ، خودروهایی با انرژی باتری و دیگر خودرو
ها با سوخت های متنوع تولید شده است .یکی از انواع خودروهای سواری که در سالهای اخیر مورد
توجه قرار گرفته خودروهای دیزلی است که چون این سوخت سنگین تر از بنزین می باشد فرایند های
فرآوری آن آسان تر و در نتیجه ارزانتر خواهد بود .
اگر در پالایش گازوئیل دقت شود و میزان نا خالصی های آن مخصوصا فسفر و گوگرد در حد استاندارد
های جهانی قرار بگیرد از نظر آلودگی نیز در سطح پایین تری از بنزین قرار دارد از این رو از گازوئیل به
عنوان سوخت سبز نیز نام می برند .
کشور ما نیز برای اینکه در این صنعت از کشورهای پیشرفته عقب نماند فعالیت هایی انجام داده و این
فعالیت ها همچنان ادامه دارد .
تمام تلاش متخصصین داخلی بر این است که هر چه سریعتر این نوع اتومبیل سواری را به مرحله تولید
انبوه برسانند.از این رو تحقیقات در مورد این نوع موتورها مدتی است که در کشور آغاز شده است .
در این سمینار به بررسی یکی از قطعات مهم موتور یعنی سرسیلندر پرداخته شده و تاثیرات تغییر
سوخت بر روی آن بطور کلی بررسی شده است .
تاثیر جزء به جزء فشار و دمای محفظه احتراق که به دلیل جایگزینی سوخت گازوئیل تغییر می نماید
عنوان پروژه ای است که در امتداد همین سمینار در آینده انجام خواهد شد

سرسیلندر

 کلی دید 
چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید. متوجه شده اید که قسمت فوقانی آن باز بوده
و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن می باشند. در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد
(بدنه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به
سرسیلندر نیاز است.

 لغوی ریشه 
این ترکیب دو کلمه ای برای بیان یک قطعه از موتور بکار می رود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر»
تشکیل شده است و به معنای قطعه ای است که بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب می گ ردد .
تاریخچه 
اصولا هر موتور احتراقی برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی حداقل به یک سیلندر نیاز دارد
(اعم از موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای احتراق خارجی) حتی قبل از سال 1700 میلادی
موتورهایی ساخته شده بودند که دارای سیلندر بودند. لیکن اولین کاربرد واقعی و عملی سیلندر با
اختراع اولین موتور بخار توسط جیمز وات در سال 1769 اتفاق افتاد. او یک موتور بخار ساخته بود که
از یک سیلندر و یک پیستون و یک چرخ طیار تشکیل شده بود از. آن تاریخ تا به امروز هر موتور
احتراقی که ساخته شده است. در ساختمان خود قسمت سیلندر را داشته است. لیکن شکل ، اندازه ،
نحوه قرارگیری و آرایش سیلندرها و تعداد آنها در بلوک سیلندر با توجه به قدرت مورد نیاز و اندازه
موتور متفاوت بوده است.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: