دانلود پایان نامه ارزش و اعتبار سند الکترونیکی در محاکم
نوشته شده توسط : admin

پایان نامه بررسی ارزش و اعتبار سند الکترونیکی در محاکم

میزبانی پایگاه اطلاع رسانی ( Web Hosting)

هر شخص که بخواهد یک پایگاه اطلاع رسانی را در اختیار داشته باشد می بایست به یک میزبان مراجعه نماید، اکثر این میزبانان که در خارج از کشور می باشند شرایطی را به متقاضی در خصوص استفاده از پایگاهها تحمیل می کنند و در برخی موارد این شرایط به بازدید کنندگان و مراجعان این پایگاهها نیز تحمیل می گردد. در ادامه به صورت اجمالی این موارد را بررسی می کنیم.

میزبانی وب مفهومی است که وقتی شخص می خواهد وب سایت خود را بر روی اینترنت برای همه قابل دیدن باشد به آن نیاز دارد. به زبان ساده ، وب سایت باید روی یک سرور میزبان قرار گیرد. یک راه این است که شخص کامپیوتر خود را به صورت یک سرور راه اندازی کند ، اما اگر هدف جلب ترافیک یا “بازدید کننده” زیاد برای سایت است ، این کار در اکثر موارد به چند دلیل امکان پذیر نمی باشد .

اولا جهت مشاهده دائمی وب سایت در اینترنت لازم است کامپیوتر همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد ، به محض خاموش شدن کامپیوتر دیگر کسی امکان مشاهده سایت را ندارد.

ثانیا در صورت عدم آشنایی با نرم افزارهای راه اندازی سرور ، این کار می تواند پیچیده باشد. در نتیجه اصلاح اشکالات و خرابی های احتمالی سرور وقت و انرژی زیادی می خواهد.

ثالثا سرعت اتصال منزل یا دفتر کار به اینترنت به احتمال زیاد برای میزبانی سایت کافی نیست ، مخصوصا اگر تعداد بینندگان سایت زیاد باشد. در بهترین حالت از طریق یک مودم[1] ADSL [2] یا Wireless[3] ارتباط با اینترنت بر قرار است که هر دو فاقد کارایی می باشند.

به همین دلایل تمام شرکت ها ، ارگان ها اعم از دولتی و غیر دولتی و حتی اشخاص حقیقی که نیاز به وب سایت دارند برای میزبانی به شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی مراجعه می نمایند. در چنین شرکت هایی که سرور های آنها غالباً در خارج از ایران و در معروف ترین و مجهزترین Datacenter های دنیا قرار دارد، جایی که به صورت ۲۴ ساعته برق به سرور ها متصل است و اینترنت قطعی ندارد و برای مواقع اضطراری تمهیداتی اندیشیده شده است. در اکثر موارد ، یک سرور میزبان وب فضای ذخیره سازی اطلاعات خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد ، در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند. برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا ، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد. همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد. از طرف دیگر این نکته که سرورهای میزبان در چه مرکز داده ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند ، امکانات امنیتی ، استحکام بنای فیزیکی ، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق ، آتش سوزی ، زلزله و… تا چه میزان است از شاخص های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.

وقتی که شخص یک اشتراک میزبانی وب از میزبان مورد نظر خود خریداری می کند ، به بخشی از یکی از سرور های میزبان دسترسی پیدا خواهد کرد. شخص یک نام کاربری و یک رمز دریافت کرده که با کمک آن می تواند به اشتراک خود متصل شود. وقتی اتصال برقرار شد شخص می تواند فایل های خود را به سرور میزبان انتقال دهد[4] و وب سایت به سادگی برای میلیون ها بازدید کننده قابل دسترسی است.[5]

کلیه این میزبانها با توجه به میزبانی پایگاههای اطلاع رسانی در سطح بین المللی دارای شرایط و مقررات پیچیده و سخت از لحاظ حفط امنیت اطلاعات می باشند که گاه استفاده کنندگان از آنها که ممکن است در برخی موارد دولتهای سایر کشورها نیز باشند ملزم به رعایت این موارد خواهند بود، همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی نیز در صورت عدم رعایت این موارد با مشکلاتی مواجه خواهند شد، البته میزبانی مستلزم پرداخت هزینه می باشد که در برخی موارد اشخاص حقیقی قادر به پرداخت برخی از این هزینه ها نمی باشند، لذا این اشخاص از وبلاگها که استفاده از آنها مجانی است استفاده می نمایند.

در تمام این موارد مهمان می بایست شرایط استفاده میزبان خود را رعایت نموده و در برخی موارد آنها را به بازدید کنندگان و استفاده کنندگان از پایگاه خود اعلام و تحمیل نماید که می تواند در موضوع شرط بند 4 ماده 8 قانون تجارت الکترونیکی جای گیرد.

گفتار دوم : انتساب داده پیام به اصل ساز ( فرستنده )

به موجب ماده 18 قانون تجارت الکترونیکی : ” در موارد زیر داده پیام منسوب به اصل ساز است :

الف ) اگر توسط اصل ساز و یا به وسیله شخصی ارسال شده باشد که از جانب اصل ساز مجاز به این کار بوده است.

ب) اگر به وسیله یک سیستم اطلاعاتی برنامه ریزی شده یا تصدی خود کار از جانب اصل ساز ارسال شود.”

حال به بررسی این دو شرط می پردازیم.

الف ) ارسال داده پیام توسط اصل ساز یا شخص مجاز از طرف او

در مکاتبات عادی معمولا فرستنده، شخصا اقدام به تنظیم و ارسال متن می نماید و یا اشخاص حقوقی از طریق کارکنان نسبت به تنظیم و انشاء متن اقدام و النهایه امضاء می نمایند اما معمولا ارسال آن از طریق پست، دبیرخانه، پیک و یا سایر طرق انجام می پذیرد، در ارسال داده پیام و یا استفاده از وب سایتها و وبلاگهای شخصی و همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی ، به دلیل شخصی بودن اطلاعات معمولا افراد شخصا اقدام به این امر می نمایند، در اشخاص حقوقی که معمولا در بحث مبادلات تجاری است و حتی آن دسته از شرکتها که مقاصد غیر انتفاعی دارند ممکن است یک پست الکترونیکی بنام شخص حقوقی ایجاد و شخص دیگری به عنوان مثال رئیس دفتر مدیر و یا دبیرخانه مسئول ارسال و دریافت از آن باشد، ممکن است در بدو امر مدیر شرکت مکاتباتی را شخصا انجام دهد اما جهت انعقاد قراردادها و مکاتبات رسمی استفاده از نام شرکت جهت حفظ آثار حقوقی ضروری به نظر می رسد، همچنین در یک پایگاه اطلاع رسانی که یک شخص حقوقی محصولات و خدمات خود را در آن عرضه می نماید ، پایگاه اطلاع رسانی بنام شخص حقوقی ثبت و به ارائه خدمات مشغول است ، این پایگاهها معمولا دارای یک اپراتور است که رمز ورود به پایگاه را جهت اعمال تغییرات در محتوای آن دارد و از سوی مسئولان مربوطه مجوز چنین کاری را در اختیار دارد، در هر حال بایستی هویت فرستنده داده پیام یا مسئول درج اطلاعات معلوم و مشخص باشد ، در اکثر پستهای الکترونیکی دیده می شود که نام فرستنده به طور اختصار نوشته شده و یا آدرس پست الکترونیکی نیز به صورت اختصار و یا در برخی موارد از حروف نامربوطی تشکیل شده است که موجب شناسایی فرستنده نمی شود، در هر حال فرستنده می بایست بطور کامل برای گیرنده داده پیام شناسایی شود اعم از اینکه شخص حقیقی باشد یا حقوقی و خود شخصا یا توسط شخصی که از جانب او اختیار در این امر را داشته اقدام به ارسال داده پیام نموده باشد.[6]

ب ) ارسال داده پیام به وسیله سیستم اطلاعاتی برنامه ریزی شده

اکنون با استفاده از نرم افزارهای مختلف می توان انجام بیشتر موارد در یک سیستم رایانه ای را برنامه ریزی نمود تا در روز و ساعت مشخصی بصورت خودکار انجام پذیرد، ارسال داده پیام یا بروز رسانی اطلاعات و در خصوص فروش محصولات اخذ سفارش از مشتری و اعلام شماره پیگیری در یک پایگاه اطلاع رسانی را نیز می توان به همین روش برنامه ریزی کرد .

نکته مهمی که می بایست به آن اشاره نمود بحث اثباتی موضوع است، اثبات این موضوع که داده پیام توسط اصل ساز و یا توسط شخصی که مجاز به این کار بوده و یا اینکه توسط یکی سیستم برنامه ریزی شده ارسال شده بر عهده کدام شخص است؟فرستنده یا گیرنده؟

این مهمترین نکته است که در قانون مسکوت است و درحال حاضر اثبات این امر مشکل می باشد، ممکن است شخص سومی اقدام به ایجاد یک پست الکترونیکی به نام فرستنده نماید و از این طریق با گیرنده مکاتبه و یا حتی معاملاتی انجام دهد، به نظر می رسد بهترین روش برای شناسایی و اطمینان از اینکه داده پیام از طریق فرستنده ارسال شده است سابقه مکاتبات قبلی است، نحوه رد و بدل کردن پست الکترونیک معمولا پس از شناسایی اشخاص توسط یکدیگر یا از طریق ملاقات حضوری و یا ارتباط تلفنی است و پس از آن ارتباطات از طریق پست الکترونیک صورت می پذیرد و معمولا ارتباط اول به روشی غیر از پست الکترونیکی است، این یکی از بهترین روش برای شناسایی طرف مقابل است، اما در حال حاضر در وب سایتهای مختلف ارتباط از طریق پست الکترونیک بدون اینکه طرف مقابل شناسایی شود صورت می پذیرد. وقتی شخص در اولین ارتباط حضوری یا تلفنی و در ادامه از طریق پست الکترونیکی مشخص اقدام به مکاتبه با شخص حقیقی یا حقوقی می نماید در آینده هرگونه مکاتبه را با توجه به سابقه مکاتبات قبلی نمی تواند انکار نماید، به نظر این روش یکی از بهترین راهها برای تشخیص این امر می باشد. البته در اغلب موارد چنین موردی وجود ندارد.

به عنوان مثال در پرونده کلاسه 900683 ، شعبه سوم بازپرسی دادسرای جرائم رایانه ای تهران،رای شماره 90025652 شاکیه پس از متارکه و جدایی از همسر خود ضمن اعلام شکایت خود بیان نمود که همسر قبلی وی به نحوی به رمز عبور پست الکترونیک وی دسترسی پیدا نموده و اقدام به ارسال مطالب و عکسهای مستهجن و مبتذل نموده است. قاضی ضمن ارسال پرونده به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ( فتا ) تقاضای ردگیری پست الکترونیک شاکیه را نموده است. پلیس فتا ضمن بررسی پست الکترونیک شاکیه در می یابد که ارسال کننده مطالب مستهجن از IP[7] مربوط به شرکت پارس آنلاین استفاده می کند، پس از استعلام ، شرکت فوق اعلام می دارد IP مورد نظر در استفاده شرکت الف می باشد. با احضار مدیر عامل شرکت فوق مشخص می شود که 3 دستگاه رایانه در این شرکت از IP فوق استفاده می نمایند و با بررسی شبکه داخلی شرکت، رایانه ای که از طریق آن به پست الکترونیک شاکیه وارد می شده است مورد استفاده همسر قبلی وی می باشد. النهایه قاضی با احراز انجام این عمل توسط متهم دستور بازداشت وی را صادر می نماید.

شکل کلی IP را می توان به صورت http://www.xxx.yyy.zzz در نظر گرفت که با هر بار اتصال به اینترنت به صورت Dial Up این عدد تغییر می کند. به عنوان مثال در حال حاضر IP ما 213.155.55.104 است اما در اتصال بعدی ممکن است این عدد به 213.155.55.20 تغییر کند. البته در سرورها و سیستمهایی که از سرویس اینترنت پر سرعت ( ADSL) استفاده می کنند این IP ثابت است.

IP به عنوان یک شناسنامه در شبکه است و کاربردهای بسیاری دارد. همان طور که در جامعه شناسنامه وسیله ای برای احراز هویت ماست و بدون آن جزو آن جامعه محسوب نمی شویم ، IP نیز وسیله ای برای شناسایی ما در شبکه است و امکان اتصال به شبکه بدون آن وجود ندارد. به طور مثال هنگامی که در شبکه مشغول چت (Chat) هستیم ، رایانه دارای یک IP می باشد و جملاتی که تایپ می شود به وسیله مسیر یابها (Router ) مسیر یابی (Routing) شده و به رایانه شخص مقابل می رسند و متنی را هم که شخص مقابل تایپ میکند روی IP فرستنده ارسال می شود.

آدرس آی پی ، شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت است. بنابر این می توان گفت که آی پی، شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی است. به عبارت دیگر وقتی شخصی از طریق رایانه وارد شبکه اینترنت می شود از ابتدای ورود تا انتهای عملیات و خروج از شبکه کلیه اقدامات و عملیات با جزئی ترین مشخصات ثبت و قابلیت ردگیری است.

متن بالا تکه ای از این پایان نامه بود برای دانلود متن کامل با فرمت ورد می توانید روی این لینک کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: